• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • گزارش رسانه‌ها از کاهش ارزش ریال و فرار مردم از دارایی‌های ریالی

گزارش رسانه‌ها از کاهش ارزش ریال و فرار مردم از دارایی‌های ریالی

پیام جوان: یک روزنامه چاپ تهران با اشاره به جریان خروج سرمایه از کشور، تاکید کرد که رکورد پنج سال اخیر ثبت شده است؛ در عین حال رسانه‌ها از کاهش ارزش ریال و فرار مردم از دارایی‌های ریالی خبر می‌دهند.

به گزارش VOA، روزنامه «هم‌میهن» در شماره امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه به آمار بانک مرکزی استناد کرده و نوشته است که حساب خالص سرمایه به منفی ۱۵ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار در نیمه نخست سال جاری رسید که این عدد منفی‌ترین تراز از سال ۱۳۹۷ تاکنون است.

در این گزارش تاکید شده که خالص حساب سرمایه در سال‌های گذشته همواره منفی بوده که مفهوم آن خروج سرمایه بیشتر از ورود آن به کشور است.

لازم به ذکر است عدم ورود سرمایه به کشور می‌تواند ناشی از عوامل دیگر از جمله بلوکه شدن سرمایه به واسطه تحریم‌ها باشد اما آنچه در ایران در حال رخ دادن است یک حرکت مشخص و معنادار و عدم بازگشت آگاهانه سرمایه است.

روزنامه هم‌میهن نیز به این موضوع اشاره دارد و تاکید کرده که شرایط اقتصادی و سیاسی در ایران به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران میل به بازگرداندن سرمایه به ایران را ندارند.

این گزارش تاکید کرده که نااطمینانی سرمایه‌گذاران در اقتصاد باعث میل آنها به خارج کردن سرمایه‌ شده و ترکیه در چند سال گذشته توانسته موفقیت قابل اعتنایی در جذب سرمایه ایرانیان به دست آورد.

آمار خرید ملک و تاسیس شرکت در ترکیه توسط ایرانیان و اجاره شمش طلا برای رفع تعهد ارزی از جمله شواهدی است که نشان می‌دهد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار ایرانی تمایلی برای حفظ دارایی‌های خود در ایران ندارد.

  وضعیت بازار ارز و طلا در روز سه‌شنبه، ۲۶ دی ماه

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان