• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • تولید گوشی‌های تقلبی نوکیا در ایران با مجوز وزارت صمت

تولید گوشی‌های تقلبی نوکیا در ایران با مجوز وزارت صمت

پیام جوان: رسانه‌های ایرانی از تولید گوشی‌های تقلبی با برند نوکیا در ایران خبر می‌دهند. این در حالی است که شرکت نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران، به همراه سفیر فنلاند در تهران، به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوشی‌های نوکیا در حال حاضر بدون لیسانس شرکت فنلاندی در ایران تولید می‌شوند و حتی مانع ورود تولیدات این برند به بازار شده‌اند.

شرکت نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران اعطای هرگونه اختیار و امتیاز تولید و فروش کالا به شرکت چینی و ایرانی را انکار می‌کنند.

تجارت‌نیوز در ادامه این گزارش این پرسش را مطرح می‌کند که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بر چه اساسی چنین مجوزی به شرکتی داده است که نماینده رسمی نوکیا در ایران نیست و کالای تقلبی را به دست مصرف‌کننده می‌رساند.

این وب‌سایت همچنین می‌پرسد که آیا این گوشی‌ها از استاندارد لازم برخوردار هستند؟ و اگر استاندارد لازم وجود دارد چرا شرکت کپی‌کار آن را تحت برند خود به بازار عرضه نمی‌کند؟

پیشتر، کانال تلگرامی “چند ثانیه” از فعالیت یک شرکت ایرانی بدون مجوز برای تولید و فروش گوشی‌های فیک نوکیا خبر داده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به نقل از نماینده رسمی برند نوکیا در ایران نوشته بود که این شرکت در حال حاضر هیچ مجوزی برای تولید تلفن همراه نوکیا در ایران به هیچ شرکتی نداده است و وارداتی هم به ایران ندارد.

در نامه‌ای که از سوی وکیل شرکت نوکیا در ایران به معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی نوشته شده، آمده بود که “یک شرکت ایرانی با استفاده غیرمجاز از علامت تجاری مشهور نوکیا اقدام به عرضه گوشی‌هایی با علامت مذکور کرده است.”

  توافق میان نوکیا و اپل برای مجوز امتیاز انحصاری بلندمدت

سفیر کشور فنلاند در تهران نیز در نامه‌ای به وزارت صمت به تولید موبایل تقلبی با نام نوکیا اعتراض کرده بود.

اما محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت، در واکنش به این نامه گفته بود: “حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد، با توجه به اینکه این کشور‌ها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آن‌ها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آن‌ها نداریم.”

خبرگزاری مهر نیز به نقل از مقامات وزارت صمت نوشت: “این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی، الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، با توجه به شرایط تحریم، برداشته شده است.”

این در حالی است که استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد، تقلب محسوب می‌شود.

تجارت‌نیوز با “رسوایی” دانستن این موضوع، به نقل از محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران، نوشت: “این یک مقوله عجیب و غریب در کسب‌وکار است که یک شرکت، با کپی‌کار خود به رقابت بپردازد.”

او گفت: “اگر واقعا این شرکت [کپی‌کار داخلی] قدرت و توانایی لازم برای تولید تکنولوژی دارد، چرا با برند خود و نام ایرانی در بازار ظاهر و حاضر نمی‌شود؟”

دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران تاکید کرد: “این‌ها [ابهامات موجود] مسائلی هستند که فرای موضوعات اخلاقی و تجاری مطرح می‌شوند و متولیان باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.”

هنوز مشخص نیست که با ادامه این روند چه برخوردی خواهد شد و آیا جلوی تولید گوشی‌های تقلبی نوکیا در ایران گرفته خواهد شد یا خیر.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان