گرند کنیون

درّه شگفت انگیز گرند کنیون

نویسنده و گردآورنده: شهرداد خبیر

واژه انگلیسی «گراند کانیون» به معنای «درهٔ بزرگ» است. این پارک در سال ۱۹۱۹ به فهرست پارک‌های ملی آمریکا پیوست.

دره گرند کانیون یکی از دیدنی ترین مکان‌ها در سراسر آمریکا و از عجایب هفتگانه دنیا است. بسیاری از توریست‌ها آن را جادویی بی‌مانند خطاب کرده و معجزه طبیعت می‌دانند؛ بعد از رفتن به این دره زیبا، با چشم‌انداز وصف‌نشدنی، دوست ندارید آن را ترک کنید!

دره گراند کانیون با ترکیبی منحصر بفرد از رنگ های زمین شناسی و فرسایشی دارای رودی به طول ۴۶۶ کیلومتر است و در واقع این رود همان رود کلرادو است که در میان آن جریان دارد.

عمق دره گرند کانیون به ۶.۱ کیلومتر می رسد و یکی از عمیق ترین دره های دنیا است. این دره حدود ۶ میلیون سال قبل با عبور رود کلرادو تشکیل شده است و امروزه یکی از محبوبترین جاذبه های توریستی دنیا است.

بر اثر فرسایش در طول هزاران و میلیون ها سال، دیواره های این دره به رنگ هایی از قرمز، زرد، قهوه ای و خاکستری در آمده اند و هر کدام از این لایه رنگ ها نشان دهنده ی یک دوره ی تاریخی از دوران زمین شناسی هستند.

grand canyon

گرند کانیون چگونه تشکیل شده است؟

جایی که امروزه ما به عنوان دره ای زیبا می ببینیم، در گذشته های بسیار دور یک دریای کم عمق بوده که هنوز هم آثاری از آن مثل فیسل های جانوران دریایی و صدف ها پیدا می شود و گردشگران هنوز هم می توانند بقایای این جانداران را پیدا کنند. بعد از مدتی رود کلرادو جهت خود را تغییر داد و در میان این فلات شروع به حرکت کرد. بعد از مدتی به چندین شاخه رود تقسیم شد که باعث بوجود آوردن چندین دره ی مختلف شد.

گرند کانیون چطور پیدا شد؟

اولین گروه از جهانگردان اسپانیایی تحت فرماندهی فرانسیسکو واسکواز دکورونادو در جستجوی هفت شهر Cibola به گرند کانیون رسیدند. سروان گارسیا لوپز دگاردناس به همراه راهنمایان هوپی و گروه کوچکی از سربازان اسپانیایی به حاشیه جنوبی این مکان سفر کردند. آنها توانستند تا یک سوم دره پایین روند ولی به علت کمبود آب مجبور به برگشت شدند. این مسئله بیانگر این است که راهنمایان هوپی خط سیر رسیدن به ته دره را می دانستند و بطوریکه گفته شده مردمان باستانی پوئبلو که در ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد زندگی می کرده اند، اولین ساکنان گرند کانیون بوده اند. در نزدیک به چند قرن اخیر هم بعضی از قبیله های سرخ پوست ها در این دره ساکن هستند.

  برگهایی از تاریخ – به مناسبت ۱۰۰ سالگی کودتای رضاشاه؛ از رضا خان به رضا شاه – از احمدشاه به احمد خان – قسمت سی و پنجم

در اواخر قرن ۱۹ میل شدیدی به کار در معدن مس و آزبست گرند کانیون به وجود آمد. با راه آهنی که در سال ۱۹۰۱ بین ویلیامز آریزونا تا حاشیه جنوبی دره کشیده شد، سیل توریست را به منطقه روانه کرد. در سال ۱۹۰۵ اولین هتل در کانیون با اسم ال توار ساخته شد که با معیار های روز دنیا برابری می کرد. این هتل تا امروز نیز پا برجا مانده است. با ساخت سد گلن کانیون در سال ۱۹۶۳ تغییرات بسیار عمده ای در این مکان به وجود آمد و به همین منظور مقامات فدرال در پنجم مارس ۲۰۰۸ برای حفظ اکوسیستم کانیون توجه ویژه ای را به این مکان مبذول داشتند.

grand canyon

از ابتدای قرن بیستم بود که این دره ی شگفت آور به کمک گزارش های دانشمندان و محققان معروف شد و به یکی از جاذبه های مشهور دنیا تبدیل شد. حالا این دره به پارکی ملی در آمریکا تبدیل شده است و هر سال میزبان بیشتر از ۵ میلیون نفر گردشگر است. می توان بعد از بازدید از دره به اعماق آن رفت اما رفتن به آنجا و برگشت از دره چندین روز طول می کشد. علاوه بر این، گردشگرانی که دوست داشته باشند در این دره اقامت کنند می توانند در کلبه ی Phantom Ranch که در بخش بسیار عمیق دره قرار گرفته است، اقامت کنند. چند اقامتگاه هم درلبه ی جنوبی این دره وجود دارند که البته به دلیل قرار داشتن در ارتفاع ۲۱۳۳ متری از زمین، شاید برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند چندان مناسب نباشد.

درست است که دره چندان عمیق نیست ولی با وجود این برای داشتن چشم اندازی فرح بخش و دورنمای رنگی و جذاب، بسیار مشهور می باشد. جلگه کلرادو بر اثر حرکت رسوبات بوجود آمده و ماکزیموم ارتفاع منتج به رسوبات بیشتر در منطقه زهکشی رودخانه است. دشت کلرادو ناهموار بوده و روند شمالی- جنوبی که گرند کانیون را به دو نیم تقسیم کرده، بیش از ۱۰۰۰ فوت در حاشیه شمالی نسبت به حاشیه جنوبی بلندتر است.

جریان رودخانه کلرادو در حاشیه شمالی بیشتر است و در حاشیه جنوبی تنگ تر می شود در نتیجه آبراهه های شمالی عمیق تر و طولانی تر از قسمت جنوبی است. علاوه بر این بهترین مناظر کانیون در حاشیه شمالی آن می باشد. به خاطر ارتفاع زیاد دره، درجه حرارت بسیار پایین است.

  جدول کلمات متقاطع – شماره 165

پل شیشه ای برفراز گراند کانیون

پل شیشه‌ای یا آسمان‌نورد گراندکانیون، Grand Canyon Skywalk بر فراز رود کلرادو، در لبه دره گراند کانیون قسمت غربی ایالت آریزونای آمریکا قرار گرفته است. این پل یک جاذبه توریستی است که در ۲۰ مارس ۲۰۰۷ کار آن به اتمام رسید و در ۲۸ مارس برای بازدید عموم آماده شد. بومیان محلی منطقه مالکان اصلی این ساختمان هستند. این پل شکل نعل اسبی دارد و ۱۲۰۰ متر از سطح زمین فاصله دارد،‌ ارتفاعی که بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

لبه آن ۲۰ متر فاصله افقی از کناره زمین دارد. این پل شیشه ای بسیار محکم ساخته شده و طوری طراحی شده که در نتیجه باد و راه رفتن مردم، ارتعاش نداشته باشد. این بنا می‌تواند در برابر بادی با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت مقاومت کند و یک زلزله ۸ ریشتری را تاب بیاورد.

ساخت این آسمان نورد در مارس ۲۰۰۴ شروع شد و مجموعا ۴۰ میلیون دلار هزینه صرف آن شد. این پل می‌تواند ۷ تن وزن را تحمل کند، یعنی در آن واحد ۸۰۰ فرد ۸۰ کیلوگرمی می‌توانند بر روی آن بروند. البته تنها اجازه داده می‌شود ۱۲۰ توریست در یک زمان بر روی آن بروند.

در مجموعه آسمان‌نورد گراندکانیون، ساختمان‌های دیگری هم دارد : موزه، سینما تئاتر، سالن تشریفات، فروشگاه و چندین رستوران. در انتهای این بنا، کافه‌ای قرار دارد که مسافران می‌توانند در آنجا در فضای آزاد غذا بخورند. یک بازرگان اهل لاس وگاس به نام دیوید جین در ازای دریافت قسمتی از سود آسمان‌نورد، در تأمین هزینه این بنا مشارکت داشته است.

این پل، تنها قسمتی از یک پروژه بزرگ است که در آینده تکمیل خواهد شد. ساخت این بنا در میان ساکنان محلی موافقان و مخالفانی داشته است، مخالفان این طرح این پل را یک بنای بر هم زننده ظاهر طبیعی گراندکانیون می‌دانند و موافقان آن را فرصتی برای مبارزه با فقر و بیکاری و الکلیسم گسترده ارزیابی کرده‌اند.

دره گرند کنیون

سازندگان این آسمان‌نورد امیدوارند سالانه ۲۰۰ هزار نفر را جذب کنند. امکاناتی همچون برگزاری مراسم ازدواج و پرش از ارتفاع هم در آسمان‌نورد مهیا خواهد شد.

پیچ نعل اسبی

پیچ نعل اسبی که در گذر زمان، باد و آب آن را مانند نگینی از دل این کویر اسرار آمیز گراند کانیون بوجود آورده است، ارزشمندترین بخش رود کلرادو است. در مسیر این رود هنرهای زیبای طبیعت و شگفتی های بسیاری را خواهید دید. این پیچ دیدنی به ارتفاع ۳۳۰ متر را رودی به رنگ سبز زمردی احاطه کرده است که در زیر شیب تند دره ماربل (Marble Canyon) شکل گرفته است. دره عظیم گرند کنیون تقریبا از بخش جنوبی دره ماربل شروع می‌شود. اگر به سمت شمال بروید، در مقابل خود دریاچه پاول (به اسم پروفسور جان وسلی پاول نام‌گذاری شده است) را می‌بینید که آن هم در اثر جریان رود کلرادو به‌وجود آمده است. این مکان بسیار خاطره انگیز شده است و بسیاری از افراد وقتی در منطقه Grand Canyon هستند به دنبال آن می گردند.

  Joseph v. Hammer Purgstall’s (9) German Translation of Hafez’s Divan and Goethe’s West-östlicher Divan

دهکده گرند کانیون

دهکده Grand Canyon که در حاشیه جنوبی پارک ملی Grand Canyon در شمال آریزونا واقع شده است، بهترین منظره های دیدنی در پارک را در بر دارد، از جمله Yavapai Point . تور Grand Canyon خود را از مرکز بازدید کنندگان آغاز کنید. در اینجا می توانید یک نسخه از بروشور تور پیاده روی خود راهنما را برای اطلاعات دقیق در مورد دره و تاریخچه آن بردارید. از ویژگی های برجسته این تور می توان به Bright Angel Lodge ، هتل El Tovar Buckey O’Neill Cabin ، Hopi House ، Lookout Studio و Kolb Studio اشاره کرد. همچنین یاد خواهید گرفت که دهکده Grand Canyon از سال ۱۹۰۱ در اطراف راه آهن سانتافه بزرگ شده است. فعالیت های زیادی در این منطقه وجود دارد، از جمله تورهای هلی کوپتر، اسب سواری، قطار سواری و سفربا قاطر. ولی پیاده روی در مسیرهای پهنه ی زیبای این دره را فراموش نکنید. برخی از بهترین پیاده روی ها شامل Bright Angel Trail ، South Kaibab Trail ، Rim Trail و Hermit Trail است. اگر قصد دارید شب را در Phantom Ranch بگذرانید، بایستی حتما مجوزبگیرید. برای توریستهایی که قصد پیاده روی در دره را ندارند، پارک یک شاتل گردشگران را در امتداد لبه دره فراهم کرده که شما را به بسیاری از نقاط نفس گیر انتقال می دهد. این مسیر ۱۰ ایستگاه دارد که شاتل ها در مسیر رفت و برگشت آن به فاصله ۵ تا ۱۰ دقیقه شما را به ایستگاه بعدی انتقال می دهند و در هر ایستگاه می توانید عکس و فیلمهایی بسیار زیبا و خارق العاده از این دره بگیرید. مسیر اتوبوسها رنگی در نظر گرفته شده اند که در بازگشت، محلی که اتومبیل را پارک کرده اید را براحتی پیدا کنید. سفر از سن حوزه به قسمت جنوبی گرند کانیون با اتومبیل ۱۲ ساعت زمان می برد ولی خاطره سفرتان یک عمر خواهد بود. با آزادی خداحافظی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان