استاد شهرام فسازاده، موسیقیدان، هنرمند توانا و نوازنده چیره دست ویولن

نویسنده و پژوهشگر: علی تیموری

شهرام فسازاده یکی از ویولنیست های خوب و با تکنیک است که هنرمندان بزرگی چون علی تجویدی، فرامرز پایور، خانم شکوه شهرستانی، حبیب الله بدیعی و فریدون ناصری روی نوازندگی وی صحه گذاشتند و معتقدند که کارش قابل تمجید است. شهرام فسا زاده در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۲۲ در تهران متولد شد. خانواده ی وی علاقه فراوانی به موسیقی داشتند و دارند و پدرش با فلوت کلید دار و تنبک آشنائی داشت که بیشتر وقت ها در منزل به نواختن می پرداخت.

شهرام در این محیط هنری پرورش می یافت تا این که پنج ساله شد و نی لبک و فلوت را بدون تمرین و حتی صداهایی را که دریافت نکرده بود، شروع به نواختن کرد و در مدتی کوتاه هر نغمه ای را می شنید توانایی آن را داشت تا با فلوت آن را بنوازد.

شهرام فسا زاده درباره راه یافتن خود به دنیای پر از رمز و راز موسیقی می گوید:

از همان کودکی هر زمان صدای سحر آمیز ویولن را می شنیدم به راستی جادو می شدم و همیشه آرزو می کردم که ای کاش من هم مثل بسیاری از هنرمندان روزی صاحب ویولن باشم.

در سال ششم ابتدائی بودم که به آرزوی خود رسیدم و پدرم یک ویولن مشقی از مرحوم نریمان برایم خرید. از آن زمان به بعد تمرینات شبانه روزی من با ویولن و سر و کله زدن با آن آغاز گردید. تمام آهنگ ها و نغمه هائی را که روی فلوت فرا گرفته بودم، بر روی ویولن پیاده می کردم و بدون معلم و فقط از طریق گوش سعی می کردم آن چه را که می شنیدم اجرا کنم. بیش از چهارده سال از سنم نمی گذشت که بخت و یار با من یار شد و در همسایگی قاسم نیکپور، هنرمند ارزنده و یکی از آهنگ سازان و نوازندگان خوب و با سابقه ویولن و پیانو بود و در ارکسترهای مختلف رادیو فعالیت داشت، قرار گرفتیم. ایشان به پدرم توصیه کردند که مرا برای یادگیری ویولن به هنرستان عالی موسیقی بفرستد.

  مرتضی اعیان، نوازنده ضرب

بنا به توصیه این هنرمند فقید، پدرم مرا به هنرستان عالی شبانه موسیقی فرستاد. در این هنرستان در حضور هنرمندان بزرگی چون استاد مصطفی پور تراب و رحمت الله بدیعی قطعه زنگ شتر شادروان ابوالحسن صبا را اجرا کردم که ایشان مرا بسیار مورد تشویق قرار دادند. تا این زمان من با اصول نت و تئوری موسیقی ناآشنا بودم ولی از آن جا که موسیقی برایم همه چیز بود به دنبال این بودم که همه ی اصول آن را یاد بگیرم.

در هنرستان عالی موسیقی، همزمان با شروع ویولن نزد رحمت الله بدیعی و تا پایان ردیف های مرحوم صبا، در تئاتر جامعه باربد نزد استاد اسماعیل مهرتاش می رفتیم و ضمن این که آواز می خواندم با ویولن آواز بعضی از شاگردان استاد را همراهی می کردم تا ردیف ها و گوشه ها و آهنگ ها و تصانیف گذشته را بیاموزم. در همین زمان با اکثر خوانندگان مشهور فعالیت حرفه ای خود را آغاز کردم.

ضمن کاوش و تفحص در جهان بی انتهای موسیقی اصیل و سنتی ایران، از سن هفده سالگی به موسیقی اروپایی روی آوردم و مدت هفت سال ویولن کلاسیک را نزد روبن طهماسیانس کار کردم. باید اعتراف نمایم که تکنیک نوازندگی خود را مدیون این استاد می دانم. روزها و هفته ها یکی پس از دیگری به سرعت سپری می شدند و من غرق فراگیری موسیقی بودم، در همین ایام نزد هنرمند با ارزش خانم شکوه شهرستانی به فراگیری پیانو و سلفژ و دیکته موسیقی پرداختم و از ایشان بسیار نیاموخته های علم موسیقی را آموختم. مدتی بعد نزد هنرمند ارزنده و بزرگ دیگری چون استاد فریدون ناصری رفتم و مسائل تئوری و هارمونی را فرا گرفتم که باید در این جا متذکر شوم که اصلاً شناخت روی مسائل مختلف موسیقی، آهنگسازی، تئوری ها و هارمونی خود را مدیون کوشش ها و زحمات و محبت های پدرانه ی ایشان می دانم.

  استاد نصرالله زرین پنجه (1)

مدت یک سال و نیم نزد استاد فرامرز پایور سنتور نواختم و از مکتب ایشان فیض بردم. روی اصول ساز شناسی اکثر سازها را نواخته ام و به سه تار و ضرب آشنائی کامل دارم. به ساز استاد حبیب الله بدیعی، استاد فرامرز پایور و استاد پرویز یاحقی علاقمند و هر وقت به صدای ساز این بزرگان گوش فرا می دهم در دنیای دیگری سیر و سیاحت می کنم و به معنویات بیشتر نزدیک می شوم.

استاد شهرام فسا زاده جهت شناساندن موسیقی سنتی ایران، کنسرت های مختلفی در کشورهای انگلستان و فرانسه اجرا کرده و چندین آهنگ برای ارکستر و پیش درآمد و رنگ در دستگاه های مختلف ساخته و اجرا کرده و در حال حاضر به طور خصوصی هنرآموزان موسیقی را تعلیم می دهد. وی غیر از نوازندگی ویولن، با نواختن سه تار و تنبک نیز آشنائی دارد. از دیگر استادان او می توان به فرهاد فخرالدینی، سعید شریفیان و ژرژ مارتوسیان اشاره کرد.

شهرام فسا زاده در سال های پس از انقلاب ۱۳۵۷ به مدت ۲ سال در انگلستان و تحت نظر ویلیامز که از نوازندگان ارکستر سمفونیک لندن بود آموخته های خود را در زمینه نوازندگی ویولن تکمیل نمود. پس از آن به ایران بازگشت و به آموزش شاگردان خود پرداخت. او در سال ۱۳۷۷ شمسی به آمریکا مهاجرت نمود و به فعالیت های هنری خود ادامه داد.

شهرام فسا زاده حدود ۲ سال با ارکستر سمفونیک لانگ بیچ به عنوان نوازنده ویولن اول و دوم همکاری داشت. وی با هنرمندانی نظیر گلوریا روحانی، اکبر گلپایگانی، هایده، مهستی، حمیرا، ستار، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، ایرج، الهام و … همکاری داشته و ارکستر رودکی را در لس آنجلس رهبری کرده است.

  سیروس فرصت - نوازنده فلوت

وی کنسرت هایی را نیز در کشورهای انگلستان و فرانسه به اجرا گذاشته و چندین قطعه برای ارکستر و همچنین پیش درآمد در دستگاه های مختلف موسیقی ایرانی آهنگسازی و اجرا نموده است و در حال حاضر به طور خصوصی هنرآموزان را تعلیم می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان