طلای مجازی در برابر پول واقعی!

نویسنده: رضا مسعودی فر، کارشناس رمز ارز و بلاکچین

انسان‌ از دیرباز همواره با مفهوم سرگرمی آشنا بوده است. در طول تاریخ همیشه افرادی چه در عرصه‌ی موسیقی یا نمایش، شغل و تجارتی در رابطه سرگرمی داشته‌اند؛ اما مفهوم سرگرمی در قرن اخیر و به خصوص در سال‌های اخیر دست‌خوش تغییر و تحولات بسیاری بوده است. با ظهور بازی‌های رایانه‌ای حتی قبل از ظهور اینترنت، همه متوجه شدند که افقی روشن در انتظار این صنعت خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا از پدیده‌ای به نام Gold Farming و اثرات آن بر زندگی هزاران انسان در سراسر جهان صحبت کنیم.

ظهور اینترنت، سرآغاز تحولات بنیادین

از اولین روزی که پدیده‌ای به نام اینترنت قدم در زندگی انسان گذاشت، ریشه‌ی تحولات عظیم شروع به روییدن کرد. این تکنولوژی بر تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تأثیر گذاشت و صنایع دچار تغییر و تحول شدند. صنعت سرگرمی هم به دنبال این موج تغییرات، دچار تحولات بنیادین شد. تحولاتی که سبک زندگی بسیاری از انسان‌ها را تغییر دادند.

صنعت بازی‌های کامپیوتری

در بین گرایش‌های مختلفی که در حوزه‌ی سرگرمی در سراسر دنیا فعال هستند، صنعت بازی‌های کامپیوتری رشد فزاینده‌ای داشته است. به طوری که به تعداد استودیو‌های تولید این بازی‌ها روز به روز افزوده می‌شود. تولید بازی‌های ویدیویی در ژانر‌ها و سبک‌های مختلف، هم با بودجه‌های کم و هم نجومی با سرعت بالا در حال انجام است.

پدیده‌ی Gold Farmingچیست؟

قبل از آشنایی با این واژه بهتر است با مفهومی به نام گیمر (Gamer) آشنا شویم. گیمر به فردی گفته می‌شود که به‌صورت حرفه‌ای به انجام بازی‌های ویدیویی می‌پردازد و ممکن است از طریق استریم کردن یا Gold farming کسب درآمد کند.

  فردوسی، حکیم طوس، طبیب زبان پارسی – قسمت 19

اما چرخه‌ی Gold Farming به چه صورت کار می‌کند؟

کسانی که Gold Farming انجام می‌دهند در واقع به بازی صرفاً به چشم سرگرمی نگاه نمی‌کنند، بله کسب درآمد از این کار باعث شده حکم تجارت را برای آن‌ها داشته باشد.

آن‌ها در این بازی‌ها ساعت‌ها تلاش می‌کنند، امتیاز کسب می‌کنند، در بازی مورد نظر سطح خود را بالا می‌برند و اعتبار خود در بازی را افزایش می‌دهند. در نهایت حاصل این تلاش خود را به گیمرهایی که حاضرند ره صدساله را یک شبه بروند و برای کسب اعتبار و امتیاز پول پرداخت کنند، می‌فروشند.

در واقع Gold Farming به همین رد و بدل شدن پول و اعتبارات گفته می‌شود.

گرایشی از برده‌داری مدرن

اما مانند هر پدیده‌ی ناشی از تکنولوژی، Gold Farmingهم تبعات مثبت و منفی خودش را دارد. در برخی کشورها این تبعات به بحران‌های اجتماعی بدل شده است. در کشور چین شرایط کاری طاقت فرسا برای افرادی ایجاد شده است که دیگر سخت است نام آن‌ها را گیمر گذاشت؛ زیرا شرایطی مانند برده‌ها برای درآمد از بازی‌های کامپیوتری دارند. آن‌ها در شیفت‌های دوازده ساعتی هفت روز هفته برای کسب اعتبار در دنیای گیم، بدون وقفه بازی می‌کنند و درصد کمی از درآمد حاصل از فروش اعتبارات جمع‌آوری شده به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که زندانیان را در چین مجبور به بازی کردن می‌کنند تا از این طریق برای دولت کسب درآمد کنند. این در حالی است که برخی کشورها مانند کره‌ی‌ جنوبی و ایالات‌متحده قوانینی برای کنترل این تأثیرات مخرب وضع کرده‌اند.

از گردش مالی این صنعت اطلاعات دقیق در دسترس نیست؛ اما به گزارش نیویورک‌تایمز، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته، تنها یکی از کمپانی‌های تولید گیم‌های چند نفره در یک سال حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. قطعاً بخش قابل‌توجهی از این درآمد مربوط Gold farming بوده است.

  دستور پخت  یک غذای محلی خوشمزه و بدون گلوتن: امام باییلدی

گیمرها هم دل‌خوشی ندارند!

بنا بر تحقیقات، گیمر‌های حرفه‌ای هم از وجود Gold Farming رضایت ندارند. آن‌ها معتقدند گیمرهایی که برای کسب درآمد وارد بازی می‌شوند از جریان اصلی بازی دور‌ می‌شوند و هم‌چنین در روند و کیفیت بازی تأثیر منفی می‌گذارند. روند رشد و تأثیر منفی Gold Farming تا جایی پیش رفت که در سال ۲۰۰۵، نهادی برای مبارزه با این پدیده ایجاد شد. این نهاد از طریق روش‌هایی مانند تشویق سایت‌ها برای نپذیرفتن تبلیغات این سرویس‌ها، اقدام به مبارزه با رشد این پدیده کردند.

سخن پایانی

این روزها تبعات مثبت و منفی در بازی‌های کامپیوتری، هردو باعث شگفتی می‌شوند؛ اما در مورد Gold Farming نگاه‌ها به قضیه متفاوت‌تر است. چرا که صحبت از نقض حقوق بشر، نقض حق شهروندی برای مهاجران و نقض حقوق زندانیان در میان است. درواقع پدیده‌ی بازی‌های کامپیوتری که در ابتدای تولید هدفی جز سرگرمی نداشتند به دلیل سؤاستفاده از بحران‌هایی مانند فقر یا مهاجرت از هدف خود دور شدند. آن‌گونه که از شواهد پیدا است، گردش مالی پشت این صنعت به‌اندازه‌ای است که گمان نمی‌رود نهادهای حقوق بشری بتوانند چاره‌اندیشی مؤثری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان