سیروس شهردار

مهندس سیروس شهردار – موسیقیدان

علی تیموری

نویسنده و پژوهشگر: علی تیموری

مهندس سیروس شهردار فرزند مشیر همایون شهردار در پانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۰۴ شمسی در تهران متولد شد. دوران کودکی خود را در محیطی آکنده از فضای عطرآگین موسیقی سپری کرد و در همان سنین کودکی که جسم و روح او جهت درک موسیقی و فراگیری آن پرورش پیدا کرد تا نوجوانی، رسماً صنعت و حرفه ی هنر موسیقی را میان سایر حِرَف و هنرها برای خویش انتخاب نماید. سیروس شهردار در سال ۱۳۱۶ به مدت یکسال تحت نظر استاد جواد معروفی فنّ نواختن پیانو را فرا گرفت و تا حدود زیادی با راز و رمز این ساز آشنایی پیدا کرد سپس جهت فراگیری تئوری سلفژ و هارمونی مقدماتی، نزد پرویز محمود رفت و مدت دو سال نزد این هنرمند بزرگ موسیقی کلاسیک به شاگردی پرداخت. مهندس سیروس شهردار در سال ۱۳۲۸ به هنرستان عالی موسیقی رفت و کار تدریس به هنرجویان این هنرستان را قبول کرد و در ضمن مدیریت دروس هنرستان را نیز به عهده گرفت و به طور پراکنده تئوری و سلفژ در هنرستان های عالی موسیقی و هنرستان موسیقی ملّی را تدریس کرد. وی با توجه به این که خود به مرحله شامخی از تدریس و نوازندگی پیانو رسیده بود ولی هیچ گاه از تحقیق در کهکشان های بی انتهای موسیقی و کسب فیض از سبک و روش تدریس و نوازندگی هنرمندان مختلف کوتاهی نکرد لذا جهت ادامه تحصیلات خود در موسیقی نزد فریدون فرزانه، شیمکویچ کاپوشینسکی و ملک اصلانیان رفت که از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۶ ادامه داشت. در سال ۱۳۳۴ بنا به دعوتی که سازمان رادیو و تلویزیون جهت همکاری از وی به عمل آورد او این دعوت را قبول کرد و با سمت های پیانیست، تنظیم کننده، آهنگساز، رهبر ارکستر و نویسنده برنامه های تفسیر موسیقی به کار خویش در این سازمان مشغول گردید که تا سال ۱۳۵۹ این فعالیت ها کماکان ادامه داشت. سیروس شهردار از آن جائی که مردی فعال و پر جنب و جوش بوده و هست و در سراسر عمر پربار خود لحظه ای را به بطالت نگذرانده بود ضمن این سال ها فعالیت و کار و کوشش از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۹ نیز سرپرست مرکز موزیکولوژی و مدرس کوی دانشگاه تهران بود و از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۴ نیز عضو مؤسس و هیئت مدیره انجمن هنری جوانان کشور بود.

  برگ‌هایی از تاریخ، به مناسبت 100 سالگی کودتای رضاشاه؛ از رضا خان به رضا شاه – از احمدشاه به احمد خان - قسمت هشتم

وی پس از تحصیلات ابتدائی و متوسطه به دانشگاه تهران رفت و در رشته شیمی موفق به اخذ فوق لیسانس مهندسی گردید و بین سال های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ لیسانس موسیقی و تخصص در آهنگسازی را از دانشگاه هنرهای زیبا و دانشگاه تهران کسب نمود و در سال ۱۳۴۶ نزد توماس کریستین دیوید رفت و با کسب عنوان دانشجوی رتبه اول دوره ی اول لیسانس را به دست آورد. وی اکنون هم مثل جوانی به فعالیت فرهنگی و هنری خویش ادامه می دهد و با تأسیس کلاس موسیقی جهت تعلیم و تدریس پیانو و اُرگ با روش کلاسیک همراه همسر و فرزند خود طالبان موسیقی را یاری می دهند. مهندس سیروس شهردار دارای همسرو سه فرزند، دو پسر و یک دختر می باشد که همگی از تحصیلات عالیه برخوردار می باشند. همسر وی فریده شهردار معلم پیانو است که دختر مُعز دیوان فکری نویسنده و استاد تئاتر بود. نسترن فرزند بزرگ خانواده دارای لیسانس مترجمی زبان آلمانی از دانشگاه آزاد اسلامی، پسر بزرگ تر انوشیروان دارای فوق لیسانس مهندسی الکترونیک از دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیر کبیرو پسر دوم وی اردوان، دانشجوی سال چهارم دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی می باشد. فعالیت های هنری سیروس شهردار تدریس در هنرستان عالی موسیقی و هنرستان موسیقی ملی، همکاری با رادیو تلویزیون ملی ایران به عنوان نوازنده پیانو، تنظیم کننده، آهنگساز، رهبر ارکستر و نویسنده برنامه های تفسیر موسیقی از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ عضو مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن هنری جوانان از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۴ سرپرست مرکز موزیکولوژی و از جمله آثار وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  مریم روح پرور؛ هنرمند و خواننده

نقش رویا (در آواز بیات اصفهان)

نام تو (در آواز بیات اصفهان)

رهبر ارکستر مرتضی حنانه ترانه عشق و پرتو زندگی مهندس سیروس شهردار دارای استعداد خدادادی و عشقی بسیار به نواختن پیانو داشت و از روحیه انسانی و خصلت درویشی برخوردار بود.

سیروس شهردار استاد موسیقی در سن ۷۸ سالگی به علت کهولت سن و عوارض بعد از عمل جراحی مغز در اسفند ۱۳۸۲ در ساعت ۷:۳۰ صبح در بیمارستان سجاد درگذشت.

روحش شاد و یادش گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان