تداوم یکه تازی دلار در بازار رسمی

پیام جوان: به گزارش اقتصادنیوز، بازیگران ارزی هرات امروز چهارشنبه ۹ خرداد ماه در حالی وارد بازار ارز شدند که قیمت دلار رنج بود. دلار که روز گذشته وارد کانال ۵۹ هزار تومان شده بود در جریان معاملاتی امروز مرز یاد شده را از دست داد و در زمان تدوین این گزارش تا محدوده ۵۸ هزار و ۵۵۰ تومان پایین آمد.

قیمت درهم نیز در شروع بازار امروز با گپ مثبت باز شد و به ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید؛ اما در ادامه نزولی شد و بر روی ۱۶ هزار و ۳۰ تومان قرار گرفت.تحلیلگران فنی معتقدند که ماندگاری درهم بالای مرز ۱۶ هزار تومان برای دلار مهم است و در صورتی‌که از این محدوده عقب‌نشینی کند احتمال عقب‌نشینی نرخ دلار بیشتر خواهد شد.

با این‌حال، سمت رسمی بازار شاهد تداوم رشد نرخ ارز است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی به شکل کنترل شده‌ای در حال افزایش نرخ ارز است. قیمت اسکناس مرکز مبادله ارز و طلا که در بازار سال گذشته به‌صورت بسیار محدود در کانال‌های ۴۱ و ۴۲ هزارتومانی نوسان می‌کرد در بازارروز گذشته به کانال ۴۵ هزارتومانی رسید.

در بازار امروز هم هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به نرخ ۴۵ هزار و ۸۴ تومان و حواله دلار نیز به نرخ ۴۲ هزار و ۹۵ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۹ هزار و ۴۶ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۵ هزار و ۷۹۵ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۲۷۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۶۲ تومان است.

  رشد ۱.۵ درصدی بیت کوین طی ۲۴ ساعت گذشته

به گزارش اقتصادنیوز، تداوم نوسان صعودی نرخ ارز رسمی در شرایطی است رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرهای ارزی خود گفت: «تک‌نرخی شدن امکان‌پذیر نیست! شوک‌های سیاسی زیادی برای کشور محتمل است که سبب نوسان نرخ ارز در بازار آزاد می‌شود! اگر این نوسان به بازار نیما نیز کشیده شود بازار کالا ناآرام خواهد شد! باید فاصله دلار آزاد و نیما را کم کنیم تا رانت از بین برود.»

باتوجه‌ به آمار منتشر شده در رابطه‌ با حجم فروش نفت کشور به نظر می‌رسد که دست این نهاد جهت افزایش حجم عرضه خصوصاً در بازار رسمی باز است. همچنین قوانین جدید رفع تعهدات ارزی در بازار طلا نیز می‌تواند عامل قابل‌توجهی در راستای تقویت ذخایر ارزی کشور باشد. اما به نظر می‌رسد بازارساز باهدف کاهش رانت‌های ارزی درصدد رشد کنترل شده نرخ ارز در بازار رسمی و کاهش فاصله آن با نرخ آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

آرشیو مقالات پیام جوان

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter Payam Javan

همراهان پیام جوان