بنزین؛ از افزایش مصرف تا شایعات سه‌نرخی شدن

پیام جوان: معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام ۵۳۰ میلیون تردد در نوروز و افزایش ۱٫۶ درصدی مصرف بنزین نسبت به سال گذشته خبر داد.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که دولت جمهوری اسلامی به دنبال راه‌هایی برای رفع ناترازی بین تولید و مصرف بنزین است.

محدودیت‌های جدید در راه است؟

جواد اوجی، وزیر نفت، از حذف کارت سوخت جایگاه‌ها و محدودیت در عرضه سوخت خبر داده است. مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، نیز این موضوع را تایید کرده و گفته است که سهمیه دولتی بنزین شامل ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی خواهد بود.

شایعات سه‌نرخی شدن بنزین

این اقدامات دولت شایعاتی مبنی بر سه‌نرخی شدن بنزین را قوت بخشیده است. برخی کارشناسان معتقدند که دولت به دنبال ایجاد محدودیت در عرضه سوخت و پس از آن رونمایی از نرخ سوم بنزین است.

سابقه افزایش قیمت بنزین و اعتراضات

صدای آمریکا در گزارش‌های متعددی به تغییرات احتمالی در حوزه بنزین در ایران پرداخته است. این رسانه به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت مدیریت مصرف و مقایسه مصرف در ایران با سایر کشورها و همچنین لزوم “جراحی اقتصادی” اشاره کرده است.

افزایش قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراضات، اقدام به سرکوب معترضان کرد. خبرگزاری رویترز از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات خبر داده بود.

نگرانی‌ها از تکرار اعتراضات

با توجه به سابقه اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در ایران، برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که هر گونه دستکاری در قیمت بنزین می‌تواند منجر به تشدید فشارهای اقتصادی و برهم خوردن مناسبات سیاسی و اجتماعی در کشور شود.

  آمارهای جهانی، ادعای مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر توسعه تجارت و افزایش صادرات را نفی می‌کند

هنوز مشخص نیست که دولت جمهوری اسلامی چه برنامه‌ای برای حل مشکل ناترازی تولید و مصرف بنزین دارد. اما شایعات و نگرانی‌ها از افزایش قیمت بنزین و تکرار اعتراضات همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان