• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • نرخ ارز در ایران از ۶۵ هزار تومان عبور کرد؛ تقابل نظرات درباره عامل گرانی

نرخ ارز در ایران از ۶۵ هزار تومان عبور کرد؛ تقابل نظرات درباره عامل گرانی

پیام جوان: با افزایش نرخ دلار آمریکا در بازار ارز ایران به بالای ۶۵ هزار تومان، بار دیگر بحث‌ها درباره عامل گرانی و راهکارهای مقابله با آن داغ شده است.

منتقدان دولت، وضعیت کنونی را حاصل «بی‌خردی» و سوءمدیریت مسئولان می‌دانند. مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، ریشه مشکلات را در بودجه‌بندی ضعیف و ناکارآمد دولت‌ها و تحریم‌ها می‌داند و نسبت دادن مشکلات به دشمن را “فرافکنی” عنوان می‌کند.

در مقابل، مدافعان دولت، نوسانات ارزی را به عوامل خارجی مانند اتفاقات و درگیری‌های منطقه‌ای و اقدامات خرابکارانه “دشمن” نسبت می‌دهند. یوسف حسینی، رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، معتقد است که با عمل به توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی، اقتصاد کشور و بازار ارز به زودی کنترل خواهد شد.

روزنامه “اعتماد” نیز به نقل از رامین پولادرگ، عضو اتاق مشترک ایران و عراق، دلیل افزایش قیمت دلار را “اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای” می‌داند و آن را “قابل کنترل و فروکش کردن” عنوان می‌کند.

برخی تحلیلگران، این مواضع متناقض را به نگرانی‌های امنیتی و receio از برخورد با مقامات جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند. به نظر آنها، این موضوع باعث شده تا برخی رسانه‌ها از کنار نوسانات نرخ ارز عبور کرده و برخی دیگر نیز در جایگاه وکیل مدافع دولت و حکومت قرار بگیرند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ ارز از اواخر بهمن ماه سال ۱۴۰۲ روند صعودی گرفته و پس از حمله اسرائیل به مقر سپاه پاسداران در دمشق، از ۶۵ هزار تومان عبور کرده است.

هنوز مشخص نیست که روند نرخ ارز در آینده چه مسیری را طی خواهد کرد. اما این موضوع، بار دیگر ضرورت حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی را به وضوح نشان می‌دهد.

  دلار در ایران به کانال ۲۹ هزار تومان صعود کرد

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان