• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • صدیقه وسمقی از وضعیت راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی در زندان اوین، ابراز نگرانی کرد

صدیقه وسمقی از وضعیت راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی در زندان اوین، ابراز نگرانی کرد

پیام جوان: صدیقه وسمقی، دین‌پژوه منتقد جمهوری اسلامی که در زندان اوین به سر می‌برد، از وضعیت یکی از همبندی‌های خود به نام راحله راحمی‌پور که به تومور مغزی و بیماری‌های دیگر مبتلا است، ابراز نگرانی کرد.

خانم وسمقی در مطلبی که روز چهارشنبه ۸ فروردین در حساب اینستاگرامی خود منتشر کرد، حضور راحله راحمی‌پور ۷۲ ساله در بند زنان زندان اوین را «یکی از نشانه‌های آشکار ظلم دستگاه قضائی جمهوری‌ اسلامی» توصیف کرد و نوشت او «دادخواه خون برادر خویش است که در دهه‌ شصت اعدام شد.»

محکومیت و وضعیت نامناسب

به گفته خانم وسمقی، راحله راحمی‌پور «به پنج سال تحمل حبس محکوم شده که تاکنون پنج ماه آن را سپری کرده است.»

او در ادامه این پست اینستاگرامی می‌نویسد: «وقتی او را می‌بینم که رنجور و بیمار در سنی که باید در خانه استراحت کند و به دلیل رنج‌های فراوانِ تحمیل شده از او دلجویی شود، در بند از این سو به آن سو می‌رود و کلافه از سر درد روی تخت دراز می‌کشد، دلم به درد می‌آید.»

درخواست آزادی از نهادهای حقوق بشری

خانم وسمقی «از نهادهای حقوق‌بشری داخلی و بین‌المللی» خواسته است برای آزادی راحله راحمی‌پور تلاش کنند.

راحله راحمی‌پور کیست؟

راحله راحمی‌پور، از دادخواهان اعدام‌های دهه شصت خورشیدی است که پیش از بازداشت و زندان، پیگیر محل دفن برادر خود بود. حسین راحمی پور سال ۱۳۶۲ به همراه همسر باردارش به اتهام عضویت در گروه‌های سیاسی بازداشت و سپس اعدام شد.

سرنوشت نامعلوم برادرزاده

راحله راحمی‌پور همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است درباره سرنوشت برادرزاده خردسالش، گلرو، که آن زمان در زندان بود و پس از آن مفقود شد، توضیح دهند.

  توماج صالحی مجددا بازداشت شد

گلرو سال ۱۳۶۳ پس از بازداشت والدینش در زندان به دنیا آمد، در حالیکه ۱۵ روزه بود، برای مراقبت‌های پزشکی از مادرش جدا شد. مقامات بعدها گفتند او جان باخته است اما گواهی فوت یا محل دفن او را ارایه نکردند.

سابقه بازداشت و محکومیت

بر اساس گزارش‌ها، راحله راحمی‌پور در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ دستکم دو بار بازداشت و در دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه شد.

عفو بین‌الملل پیشتر با صدور بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است آزار و اذیت راحله راحمی‌پور را متوقف کنند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان