• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • خواننده کُرد، محمد عباس‌زاده، پس از شرکت در مراسم نوروز بازداشت شد

خواننده کُرد، محمد عباس‌زاده، پس از شرکت در مراسم نوروز بازداشت شد

پیام جوان: یک منبع حقوق بشری می‌گوید محمد عباس‌زاده، خواننده کُرد، پس از شرکت در مراسم نوروز در استان ایلام توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.

به گزارش هه‌نگاو، این خواننده ۳۵ ساله اهل ایلام روز چهارشنبه ۸ فروردین پس از بازگشت از مراسم نوروز در شوهان توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

سابقه بازداشت و محکومیت

هه‌نگاو می‌گوید آقای عباس‌زاده مهر ماه سال ۱۴۰۱ پس از سرودن ترانه «ژن، ژیان، آزادی» توسط نیروهای حکومتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و آبان‌ همان سال با تودیع قرار وثیقه ٨٠٠ میلیون تومانی آزاد شده بود.

همچنین این هنرمند بهمن ماه ١٤٠١، توسط دادگاه کیفری و شعبه یک دادگاه انقلاب ایلام به دلیل سرودن ترانه «ژن، ژیان، آزادی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد، اما این حکم توسط دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس تعلیقی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و پرداخت جریمه نقدی تبدیل شد.

بازداشت و ضرب و شتم دیگر خوانندگان کُرد

بازداشت محمد عباس‌زاده در حالی صورت می‌گیرد که یکشنبه این هفته در بوکان نیز یک خواننده کُرد پس از اجرای «ترانه و سرود» در مراسم نوروزی توسط مأموران اطلاعات «ضرب و شتم» شد.

همچنین بنا بر گزارش وب‌سایت «هه‌نگاو» در روز یک‌شنبه پنجم فروردین حسن کاکایی، هنرمند کُرد، در پی «خواندن ترانه و سرود» در مراسم نوروزی سقز و بوکان، توسط اداره اطلاعات بوکان «بازداشت و ضرب و شتم» شد.

نگرانی‌ها در مورد سرکوب هنرمندان

بازداشت و ضرب و شتم خوانندگان کُرد در پی شرکت در مراسم نوروز و همچنین سرودخوانی، نگرانی‌هایی را در مورد سرکوب هنرمندان توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است.

  Before the Sri Lanka attacks, much of South Asia seemed resistant to ISIS. Now it’s reassessing the risks.

فعالان حقوق بشر بارها از حکومت ایران خواسته‌اند که به آزادی بیان و حق آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد و از سرکوب هنرمندان و فعالان مدنی دست بردارد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان