• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • دادگاه انقلاب رشت، ۱۱ فعال حقوق زنان و کنشگر سیاسی در گیلان را در مجموع به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم کرد

دادگاه انقلاب رشت، ۱۱ فعال حقوق زنان و کنشگر سیاسی در گیلان را در مجموع به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم کرد

پیام جوان: شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، ۱۱ فعال حقوق زنان و کنشگر سیاسی بازداشت‌شده درمردادماه ۱۴۰۲ در گیلان را در مجموع به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم کرد.

به نقل از صدای آمریکا و به گزارش کانال «بیدارزنی»، احکام این کنشگران روز چهارشنبه ۸ فروردین از سوی قاضی مهدی راسخی صادر شده است.

بر پایه این گزارش، زهره دادرس به ۹ سال و شش ماه حبس و هشت زن دیگر به نامهای فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس نیز هریک به تحمل بیش از ۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

در حالی‌که همه این ۹ کنشگر به «اجتماع و تبانی» متهم شده‌اند زهره دادرس با اتهام «تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی» و هشت کنشگر دیگر هم با اتهام «عضویت در گروه» مواجه شده‌اند.

دو تن دیگر از متهمان این پرونده، جلوه جواهری و هومن طاهری، نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» هریک به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این ۱۱ کنشگر روز پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت برگزار شده بود.

این فعالان حقوق زنان و کنشگران سیاسی‌ روز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ به وسیله ماموران حکومتی در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و فومن بازداشت شدند.

آنها حدود دو ماه بعد با قرار وثیقه بطور موقت از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در سال ۲۰۲۳ میلادی دستکم ۲۲ زن در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام، ۳۲۵ فعال زن بازداشت و ۱۴۷ کنشگر زن نیز به حبس، شلاق و اعدام محکوم شده‌اند.

  موزه لوور در پاریس به دلایل امنیتی بسته شد

در این گزارش آمده که ۱۳۹ تن از فعالان زن در مجموع به بیش از ۵۵۳ سال حبس و ۱۰ نفر از آنها هم جمعا به ۵۵۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان