• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • خطر تخلیه اصفهان در صورت عدم چاره‌اندیشی برای فرونشست زمین

خطر تخلیه اصفهان در صورت عدم چاره‌اندیشی برای فرونشست زمین

پیام جوان: یک نماینده مجلس با اشاره به وقوع فرونشست در نقاط مختلف اصفهان و به خطر افتادن تاریخ و تمدن این شهر، هشدار داد که اگر تا چند سال آینده برای این مشکل فکری نشود، همه باید اصفهان را ترک کنند.

مهدی طغیانی در گفتگو با وب‌سایت «خبرآنلاین» گفت: عدم احیای زاینده‌رود موجب خالی شدن آبخوان‌های دشت اصفهان شده و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی را برای این شهر به همراه داشته است.

طغیانی تأکید کرد که مشکل زاینده‌رود تنها مسأله شرق اصفهان و کشاورزان نیست، بلکه کل دشت اصفهان به خاطر خشکی این رودخانه و فلات مرکزی ایران در خطر فرونشست قرار دارد.

عمیق‌ترین فرونشست زمین در اصفهان:

تصاویر منتشر شده از ایجاد یک گودال ناشی از فرونشست در نهم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که عمیق‌ترین فرونشست زمین در اصفهان در محله کوجان به میزان ۶ متر ثبت شده است.

گسترش فرونشست به داخل شهرها:

خبرگزاری دولتی «ایرنا» در واکنش به فرونشست در استان اصفهان و بالا گرفتن هشدارها نسبت به این پدیده، نوشت که فرونشست بسیاری دشت‌های استان اصفهان را به شدت درگیر کرده و دشت‌های گلپایگان، نجف‌آباد، مهیار شمالی و جنوبی، دشت آسمان، اردستان، اصفهان – برخوار، بادرود – خالدآباد، مورچه‌خورت و دامنه – داران از بحران فراتر رفته‌اند.

خطر برای جمعیت و زیرساخت‌های اصفهان:

بنابر اعلام خبرگزاری ایرنا، دشت اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین دشت‌های این استان به طور میانگین ۱۵ سانتی‌متر در سال نشست می‌کند و جمعیت دو نیم میلیونی، زیرساخت‌های شهری و بناهای تاریخی این شهر در خطر جدی قرار دارند.

وضعیت بحرانی در سایر نقاط ایران:

  CDC: استفاده از ماسک در تمام محیط‌های داخلی به جز خانه خودتان ضروری است

مدیرکل «ژئودوزی» و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه برداری ایران اعلام کرده بود که فرونشست در ایران ۵ برابر متوسط جهانی است و در حال حاضر بسیاری از استان‌ها از جمله استان مرکزی و همدان و همچنین ۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین هستند.

آسیب به بناهای تاریخی و مسکونی:

روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی به بحران فرونشست در اصفهان پرداخته و نوشته بود که محله‌هایی در اصفهان وجود دارند که تمام ساختمان‌ها در آن دچار شکاف شده‌اند و دست از لابه لای آنها عبور می‌کند. این روزنامه تأکید کرده که شواهد نشان می‌دهد فرونشست نه تنها به آثار تاریخی همچون مسجد سید، میدان نقش‌جهان، پل‌های تاریخی و… رسیده، بلکه سازه‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌های شهری را هم درگیر کرده است.

ضرورت چاره‌اندیشی فوری:

برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و همچنین بی‌توجهی به ضرورت حفاظت از منابع محیط زیست باعث بروز فرونشست در اکثر مناطق ایران شده است.

رکورد هراس‌انگیز فرونشست:

خبرگزاری «فارس» در گزارشی نوشت: «رکورد هراس‌انگیز فرونشست زمین در برخی مناطق کشورمان تا ۱۰۰ برابر بیشتر از استانداردهای جهانی رسیده و شرایط در بسیاری از استان‌ها از جمله یزد، بحرانی اعلام می‌شود تا جایی که این فروچاله‌ها در برخی مناطق تا چند صد متری خانه‌های مردم رسیده است.»

این گزارش نشان می‌دهد که فرونشست زمین به یک معضل جدی در ایران تبدیل شده و عدم چاره‌اندیشی فوری برای آن می‌تواند پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان