• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • تشدید پدیده «رودخانه خواری» در استان تهران؛ جان و مال مردم در خطر

تشدید پدیده «رودخانه خواری» در استان تهران؛ جان و مال مردم در خطر

پیام جوان: مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از تشدید پدیده «رودخانه خواری» در این استان خبر داده و ضرورت برخورد با این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.

حامد یزدی مهر در مصاحبه با خبرگزاری «ایلنا» با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها، این اقدام را تهدیدی برای جان و مال مردم دانسته است.

وی در ادامه به صدور مجوز ساخت توسط شهرداری برای این ساخت و سازها اشاره کرده است. این در حالی است که هرگونه ساخت و ساز نیازمند بازدید و کارشناسی از سوی دستگاه‌های متعدد است.

کارشناسان این اقدامات را سازمان یافته و هماهنگ شده می‌دانند و معتقدند که همکاری شهرداری در این زمینه مشهود است.

اظهارات یزدی مهر نشان می‌دهد که برخلاف ادعای دولت و روزنامه دولتی ایران، رودخانه‌خواری نه تنها متوقف نشده، بلکه به سایر بخش‌های استان تهران نیز سرایت کرده است.

روزنامه دولتی «ایران» در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ از برخورد با تصرف کنندگان حریم و بستر رودخانه‌ها خبر داده و مدعی پایان رودخانه‌خواری شده بود.

زمین‌خواری، کوه‌خواری، رودخانه‌خواری و مواردی از این دست در بین دستگاه‌‌های دولتی، افراد نزدیک به جریانات سیاسی، حلقه‌های قدرت و حتی روحانیون پرنفوذ رواج یافته است.

در نمونه‌ای اخیر، اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد کاظم صدیقی، متولی حوزه علمیه خمینی در اُزگُل، باغ هزار میلیارد تومانی را ۱۵۰ برابر زیر قیمت منطقه از مالکیت حوزه خارج و به نام شرکت خانوادگی خود زده است. انتشار این اسناد در روزهای اخیر واکنش‌های فراوانی را در پی داشته است.

گزارش‌های متعددی از تشدید پدیده زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی در نقاط مختلف کشور منتشر شده است. کارشناسان معتقدند که ضعف قوانین، فساد اداری، عدم نظارت کافی و فقدان عزم جدی برای برخورد با متخلفان از جمله عوامل زمینه‌ساز این پدیده هستند.

  Sri Lanka's Muslims under pressure after Easter Sunday bombings

تداوم این روند می‌تواند عواقب ناگواری برای محیط زیست، منابع طبیعی و بیت‌المال داشته باشد. ضروری است که مسئولان با قاطعیت با این پدیده برخورد کرده و از حقوق مردم و بیت‌المال دفاع کنند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان