• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • درخواست تمدید ماموریت گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشر در امور ایران

درخواست تمدید ماموریت گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشر در امور ایران

پیام جوان: چهل و سه نهاد ایرانی و بین‌المللی در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران و کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی شدند.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که کمیته حقیقت‌یاب در نخستین گزارش خود، جمهوری اسلامی را به ارتکاب نقض جدی حقوق بشر و جنایت علیه بشریت متهم کرد.

ناهید نقشبندی، پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با اشاره به ادامه «سرکوب خشونت‌آمیز» از سوی جمهوری اسلامی، وجود چنین «مکانیسم‌های بین‌المللی» را برای «قربانیان و بازماندگان» آنها در ایران «حیاتی» توصیف کرد.

وی بر نقش ضروری گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب در «آشکارکردن موارد نقض فاحش حقوق بشر و همراهی با درخواست بازماندگان و قربانیان برای پاسخگویی و اجرای عدالت» تاکید کرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون با بررسی و مستندسازی موارد نقض حقوق بشر، و همچنین پیگیری‌ آنها از مقامات جمهوری اسلامی، از جمله به شکل موردی و حمایت از جامعه مدنی ایرانی، نقشی عمده ایفا کرده است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل هم بررسی سرکوب خشن اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ توسط جمهوری اسلامی با تمرکز ویژه بر زنان و کودکان قربانی را هدف پژوهش خود قرار داده است.

بر اساس گزارش VOA

  آمریکا بخش فولاد و صنایع معدنی ایران را تحریم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان