• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد افزایش یافت

نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد افزایش یافت

پیام جوان: سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به نقل از صدای آمریکا، در اطلاعیه صادر شده، هدف از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، تامین منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد ذکر شده است.

این در حالی‌ست که به محمدحسین فرهنگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در انتقاد از پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات گفته بود «در اصل مالیات بر ارزش افزوده را از خود بازنشستگان می‌گیریم و بعد به آن‌ها پس می‌دهیم.»

پیشتر هم سه تشکل فرهنگیان در ایران در بیانیه‌ای انتقادی اعلام کرده بودند «منوط کردن پرداخت حقوق و اعتبارات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و استمرار رتبه‌بندی معلمان به افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده درتعلیق بردن بزرگترین وعده دولت» دراینباره است.

رضا غیبی، روزنامه‌نگار اقتصادی، هم در گفتگو با صدای آمریکا تاکید کرده بود که «با تصویب افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت بازنشستگان و سایر مردم به‌عنوان مصرف کننده این یک درصد را بصورت متوالی پرداخت خواهند کرد..»

بر پایه اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مشمول این قانون باید از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات بر ارزش افزوده را به نرخ ۱۰ درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت کنند.

این در حالی است که یک عضو اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شهر شیراز از نارضایتی شهروندان از این مالیات خبر داده بود.

علی اکبر قوی‌پنجه در اسفندماه سال جاری با تاکید بر تعطیلی مداوم رستوران‌ها در شیراز ، مالیات بر ارزش افزوده را «بلای مضاعف» دانسته و گفته بود شهروندان با این مالیات ارتباط برقرار نمی‌کنند.

  سیگنال‌های سیاسی در بازار ارز تهران

شماری از کارشناسان از عواملی همچون بودجه ناتراز و مبهم، مالیات صعودی، مجلس تازه‌کار، محدودیت واردات مواد اولیه، تشدید تنش‌های منطقه‌ای و نیز انتخابات آمریکا به عنوان مواردی یاد کرده‌اند که چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ را با ابهام مواجه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان