• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • مناظره داغ بر سر اخراج اساتید دانشگاه: جامعه‌شناسان آماده رویارویی با رئیس دانشگاه تهران

مناظره داغ بر سر اخراج اساتید دانشگاه: جامعه‌شناسان آماده رویارویی با رئیس دانشگاه تهران

پیام جوان: یک جامعه‌شناس برجسته در واکنش به سخنان اخیر رئیس دانشگاه تهران مبنی بر عدم وجود استاد اخراجی، گفت: در دو سال اخیر شاهد اخراج فعال‌ترین اساتید بوده‌ایم.

غلامحیدر ابراهیم بای‌سلامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، ضمن اشاره به مخالفت دانشگاه با ارتقای اساتید غیر همسو با جناح حاکم، مدعی شد که اداره دانشگاه در حال حاضر در دست حراست‌ها و نیروهای امنیتی است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، وجود هرگونه اخراج در دانشگاه تهران را انکار کرده بود.

مقیمی با چالش کشیدن مدعیان اخراج، از آمادگی خود برای مناظره با آنها در حضور رسانه‌ها خبر داده بود.

در پی این سخنان، آذین موحد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اعلام آمادگی برای مناظره با رئیس دانشگاه، به طور تلویحی به اخراج خود از دانشگاه اشاره کرد.

حال، غلامحیدر ابراهیم بای‌سلامی نیز با استقبال از پیشنهاد مناظره، خواهان عدم انصراف رئیس دانشگاه از این امر شده است.

این استاد محروم از فعالیت دانشگاهی، به درخواست خود در جریان اعتراضات سال گذشته برای دفاع رئیس و معاون دانشجویی از دانشجویان به جای اتخاذ موضع علیه آنها اشاره کرد.

بر اساس گزارش مرکز مشاوره حقوقی دادبان، در دو سال اخیر بیش از ۶۶ استاد دانشگاه اخراج، تعلیق یا مجبور به استعفا شده‌اند.

اعضای هفت انجمن علمی کشور نیز در بیانیه‌ای به اخراج گسترده اساتید و برخوردهای امنیتی با دانشجویان هشدار داده و از اضمحلال تدریجی و شتابناک نهاد علم در ایران خبر داده بودند.

ابراهیم بای‌سلامی با اشاره به ممانعت نهادهای امنیتی و گزینشی از تبدیل وضعیت برخی اساتید در سال‌های گذشته، تاکید کرد که عمده اساتید اخراج شده دارای رتبه‌های عالی علمی هستند و به دلایل سیاسی اخراج شده‌اند.

  ادامه موج مخالفت‌ها با اخراج اساتید منتقد نظام و حمایت وزارت کشور از این اخراج‌ها

مهدی سلیمانیه، جامعه‌شناس دیگر، نیز پیشتر به پروسه خالص‌سازی در دانشگاه‌ها اشاره کرده بود که شامل کنترل شدید ورودی‌ها، کنترل اعضای هیئت علمی و در نهایت اخراج اساتید مخالف می‌شود.

افزایش برخورد با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها پس از اعتراضات سراسری سال گذشته، موضوعی است که نگرانی‌های زیادی را در جامعه علمی ایران به وجود آورده است.

در حال حاضر، مناظره داغ بر سر اخراج اساتید، به یکی از چالش‌های مهم در فضای دانشگاهی ایران تبدیل شده است و باید منتظر ماند و دید که این مناظره چه نتایجی به دنبال خواهد داشت.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان