• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • گرانی افسارگسیخته، سفره‌های نوروزی ایرانیان را خالی کرد

گرانی افسارگسیخته، سفره‌های نوروزی ایرانیان را خالی کرد

پیام جوان: گزارش‌های میدانی از بازار ایران در آستانه نوروز ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که گرانی بی‌سابقه اقلام و کالاهای اساسی، کام مردم را تلخ کرده و سفره‌های نوروزی را از رنگ و بوی عید خالی کرده است.

روزنامه اطلاعات در گزارشی با اشاره به کاهش چشمگیر استقبال از ملزومات نوروزی به دلیل نرخ تورم بالا، نوشت: «تهیه اقلام سفره هفت‌سین امسال بیش از نیم میلیون تومان هزینه دارد که با اضافه‌شدن یک وعده سبزی‌پلو با ماهی به هزینه سفره شب عید، خانوارها باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کنند. این در حالی است که بسیاری از مردم در تامین مایحتاج ضروری خود با مشکل روبرو هستند و توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با اشاره به همزمانی ماه رمضان و شبهای عید نوروز از افزایش چند برابری قیمت اقلام و کالاهای مصرفی نسبت به سال گذشته خبر داد و نوشت:«گرانی فقط مختص به اقلام نوروزی نیست و سفره‌های مردم در ماه رمضان نیز تحت تاثیر تورم افسارگسیخته قرار گرفته است.»

رئیس اتحادیه کفاشان تهران نیز از کاهش ۲۵ درصدی تقاضا و افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار شب عید کفش در تهران خبر داد و گفت مردم امسال به دلیل گرانی، حتی از خرید اقلام ضروری مانند کفش نیز خودداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران هم به خبرگزاری ایسنا گفت: بازار در پایان سال رونقی ندارد و نسبت به سال گذشته، حداقل ۷۰ درصد کاهش فروش داشته‌ایم.

محمدرضا رمضان افزود: «مردم چون قدرت خرید نقدی ندارند، به خرید اقساطی روی آورده‌اند به همین دلیل بیش از ۱۰ درصد از همکاران ما در این صنف، تغییر شغل داده‌ و به مشاغل دیگر روی آورده‌اند.»

  بورس اوراق بهادار تهران دومین سقوط زمستانی خود را تجربه کرد

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که گرانی بی‌سابقه و تورم افسارگسیخته، کام مردم ایران را در آستانه نوروز تلخ کرده و سایه سنگینی بر سفره‌های نوروزی انداخته است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان