• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد

پیام جوان: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه رزمایش مشترک دریایی با عنوان “کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴” را در شمال اقیانوس هند آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یگان‌های شناوری از نیروی دریایی ارتش چین و یگان‌های شناوری از نیروی دریایی روسیه در این رزمایش حضور دارند.

وزارت دفاع روسیه هدف از برگزاری این رزمایش را “تامین امنیت فعالیت‌های اقتصادی دریایی” عنوان کرده است. ناوشکن “واریاگ” روسیه از ناوگان حوزه اقیانوسیه نیز در این رزمایش شرکت می‌کند.

ناظران از کشورهای مختلف

رسانه‌های ایران و روسیه اعلام کرده‌اند که نمایندگانی از نیروهای دریایی پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، عمان، هند و آفریقای جنوبی نیز به عنوان ناظر در این رزمایش حضور دارند.

در واکنش به حملات حوثی‌ها

رزمایش “کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴” در حالی برگزار می‌شود که طی ماه‌های اخیر، آب‌های منطقه به‌ویژه دریای سرخ، تنگه راهبردی باب‌المندب و خلیج عدن صحنه حملات مکرر حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های حاضر در منطقه بوده است.

ائتلاف دریایی آمریکا

ایالات متحده در واکنش به حملات حوثی‌ها و به منظور تامین امنیت کشتی‌رانی در منطقه، اقدام به تشکیل ائتلافی دریایی با مشارکت متحدان و شرکای خود کرده و در چندین نوبت مواضع این گروه مورد حمایت حکومت ایران را هدف حمله قرار داده است.

ابعاد رزمایش

جزئیات بیشتری از جمله مدت زمان رزمایش، منطقه دقیق برگزاری آن و سناریوهای مورد نظر هنوز منتشر نشده است.

تحلیل

برگزاری این رزمایش در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای و در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن، می‌تواند پیام‌های متعددی را به همراه داشته باشد.

  کفیل سیاسی نیلوفر حامدی: او هیچ قانونی را نقض نکرده است و باید آزاد شود

از یک سو، این رزمایش نشان‌دهنده تعمیق روابط نظامی ایران، روسیه و چین است. از سوی دیگر، می‌تواند به عنوان نوعی نمایش قدرت در منطقه و به منظور هشدار به آمریکا و متحدانش تلقی شود.

واکنش‌ها

هنوز مقامات و رسانه‌های کشورهای منطقه و جهان به این رزمایش واکنش خاصی نشان نداده‌اند.

تحولات بعدی

انتظار می‌رود در روزهای آینده اطلاعات بیشتری از جمله جزئیات عملیات و اهداف این رزمایش منتشر شود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان