• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • اثر منفی نوشیدنی‌های شیرین‌شده بر ضربان قلب

اثر منفی نوشیدنی‌های شیرین‌شده بر ضربان قلب

پیام جوان: در نوشیدنی‌های شیرین حقیقتی تلخ نهفته است.

انجمن قلب آمریکا با اشاره به یافته‌های پژوهشی جدید تایید می‌کند که هر دو نوع نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند طبیعی یا قند مصنوعی خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش می‌دهد. در پزشکی این مشکل را فیبریلاسیون دهلیزی یا ای‌فیب (AFib) می‌نامند که آمار ابتلا به آن در مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌‌‌های شیرین‌شده تا ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق گزارش جدیدی که در بخش «آریتمی و الکتروفیزیولوژی» مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، بزرگ‌سالانی که در هفته دو لیتر یا بیشتر آب‌میوه یا نوشابه گازدار شیرین‌شده- از جمله نوشابه‌های رژیمی- می‌نوشند، در مقایسه با بزرگ‌سالانی که کمتر از این مقدار نوشیدنی گازدار می‌نوشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ای‌فیب قرار دارند. این میزان تقریبا معادل مصرف شش قوطی ۱۲ اونسی (۳۵۵ سی‌سی) در هفته است.

عصاره سبزیجات تازه یا آب‌‌میوه‌های شیرین‌نشده‌ جایگزین‌هایی ایده‌آل برای نوشابه‌های گازدارند که طبق یافته‌های محققان، خطر ابتلا به ضربان قلب نامنظم را ۸ درصد کاهش می‌دهند.

به گفته انجمن قلب آمریکا، نتایج پژوهشی این انجمن جزو نخستین یافته‌هایی است که بر ارتباط نوشیدنی‌های شیرین‌شده، چه طبیعی و چه مصنوعی، با بیماری ای‌فیب دلالت دارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از نیویورک‌ پست، محققان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۲ میلیون نفر به ای‌فیب مبتلا شوند.

دکتر نینجیانگ وانگ، محقق بیمارستان «شانگهای ناینت پیپل» و دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیو تانگ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یافته‌های تحقیقی ما به‌یقین نمی‌تواند بگوید که این نوشیدنی در مقایسه با آن نوشیدنی دیگر خطر بیشتری برای سلامت دارد، زیرا رژیم غذایی ما پیچیده است و برخی از مردم ممکن است بیش از یک نوع نوشیدنی بنوشند.»

  به چه طریقی می‌توان تشخیص داد که سگ‌ها زبان ما را می‌فهمند؟

به توصیه وانگ، کاهش مصرف هر دو گروه نوشیدنی رژیمی و نوشیدنی‌های سرشار از شکر عالی است.

گروه پژوهشی زیر نظر وانگ داده‌های سلامت بیش از ۲۰۰ هزار بزرگ‌سال بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ را بررسی کردند که در ابتدای تحقیق به ای‌فیب مبتلا نبودند. حدود یک دهه بعد، بیش از ۹۳۰۰ شرکت‌کننده دچار ضربان قلب نامنظم شده بودند.

در مقایسه با کسانی که نوشابه‌های شیرین‌شده نمی‌نوشیدند، افرادی که بیش از دو لیتر نوشابه رژیمی، یعنی فقط حدود شش قوطی ۱۲ اونسی، در هفته مصرف می‌کردند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ای‌فیب بودند. این خطر در افرادی که نوشابه‌های حاوی شکر واقعی (شکر نیشکر و چغندر) مصرف می‌کردند ۱۰ درصد بیشتر بود.

محققان مصرف دخانیات را نیز عامل (خطر) مهم دیگری می‌دانند، زیرا کسانی که هم سیگاری‌اند و هم بیش از دو لیتر نوشیدنی‌ شیرین‌شده در هفته مصرف می‌کنند ۳۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به ای‌فیب قرار دارند.

به گفته وانگ،‌ به‌رغم آنکه سازوکار ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده و فیبریلاسیون دهلیزی یا ای‌فیب هنوز کاملا روشن نیست، چند توضیح احتمالی وجود دارد، از جمله مقاومت در برابر انسولین و واکنش بدن به شیرین‌کننده‌های گوناگون.

او می‌گوید: «شیرین‌کننده‌های مصنوعی در غذا و نوشیدنی‌ها معمولا حاوی سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین، یا آسه سولفام است.»

از قبل روشن شده بود که مصرف نوشیدنی‌های شیرین، از جمله آن‌هایی که با شکر بدون کالری (کالری صفر) تولید می‌شود، با بروز دیابت نوع ۲، چاقی، و همچنین سرطان و اختلال‌های رشدی مانند اوتیسم در کودکان مرتبط‌ است.

دکتر پنی کریس اترتون، متخصص تغذیه، با شگفت‌انگیز خواندن نتایج پژوهشی گفت: «‌شواهد محکمی در مورد ارتباط نامطلوب نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد، ولی در مورد پیامدهای منفی شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامت شواهد کمتری وجود دارد.»

  اشتباهاتی که پوست شما را نابود می‌کنند

او می‌گوید: «آب بهترین انتخاب است. بر اساس این تحقیق، یا باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده بدون کالری و کم‌کالری را محدود کرد یا کلا باید از مصرف این نوشیدنی‌ها پرهیز کرد.»

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان