دستمزد کارگران: شکاف عمیق بین واقعیت و نیاز

عضو کمیته مزد: ساختار دستمزدها باید به‌صورت اساسی اصلاح شود

پیام جوان: یک عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به شکاف عمیق بین دستمزد و واقعیت اقتصادی جامعه، گفت که ساختار دستمزدها باید به‌صورت اساسی اصلاح شود.

محمدرضا تاجیک در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با تأکید بر اینکه حقوق کارگران همیشه نسبت به تورم عقب‌تر است، افزود: «در سال‌های اخیر، نمایندگان دولت و کارفرمایان در کمیته مزد به دنبال کوچک کردن سفره کارگران و کم کردن جمع هزینه‌های زندگی هستند، نه اینکه برای یک زندگی استاندارد و مطلوب، نظر کارشناسی ارائه یا به جمع‌بندی مناسب برسند.»

کاهش کالری مورد نیاز روزانه در سبد جدید غذایی

وزارت بهداشت در گزارشی به کمیته مزد، با ایجاد تغییراتی در سبدغذایی، کالری مورد نیاز روزانه هر فرد را کاهش داده است. محسن باقری، یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار، با اشاره به این موضوع، گفت: «در سبد جدید، ۳۰ گرم از مصرف روزانه نان، ۱۰ گرم از مصرف گوشت و ۲۸۰ گرم از مصرف میوه هر فرد کم شده است.»

کارگران قادر به تامین حداقل‌های غذایی خود نیستند

این اقدام وزارت بهداشت در شرایطی انجام شده که در حال حاضر کارگران قادر به تامین حداقل‌های غذایی خود نیستند. کارشناسان بر این باورند که یک کارگر معمولی روزانه به ۲هزار و ۸۰۰ کالری نیاز دارد و این میزان در مشاغل سخت‌تر به حداقل ۵ هزار کالری در روز می‌رسد.

دولت به دنبال سرکوب صنفی و مزدی کارگران

دولت جمهوری اسلامی همواره به دنبال سرکوب صنفی و مزدی کارگران بوده و در کنار ممنوعیت فعالیت تشکل‌ها و سندیکاها، سعی در پایین نگه داشتن مزد پرداختی داشته است.

  تایید افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان، نگرانی‌ها را در مورد دستمزد کارگران افزایش داد

موضع دولت: افزایش ۲۰ درصدی حقوق

مهمترین اظهار نظر که موضع رسمی دولت را مشخص می‌کند، از داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و معاون ابراهیم رئیسی است که روز ۱۲ اسفند اعلام کرد: «دولت درباره افزایش حقوق کارگران و کارمندان ملاحظاتی دارد که این ملاحظات با توجه به موضوع «تورم انتظاری» تعیین می‌شود.»

حداقل دستمزد کارگران: ۸ میلیون تومان

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند حدود ۸ میلیون تومان است. این در شرایطی است که همین دستمزد هم به کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، پرداخت نمی‌شود.

سبد معیشت خانوارهای کارگری: ۲۸ میلیون تومان

براساس آخرین محاسبات مستقل، سبد معیشت خانوارهای کارگری (حداقل هزینه‌های زندگی در یک ماه) براساس داده‌های تورمی آذرماه در کلان شهرها به بیش از ۲۸ میلیون تومان رسیده است.

شکاف عمیق بین دستمزد و واقعیت اقتصادی جامعه، ضرورت اصلاح اساسی ساختار دستمزدها را نشان می‌دهد. در حالی که کارگران قادر به تامین حداقل‌های غذایی خود نیستند، دولت به دنبال پایین نگه داشتن مزد پرداختی است و سبد معیشت خانوارهای کارگری به بیش از ۲۸ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان