• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران

خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران

هشدار نماینده مجلس: ترکیه و عربستان در حال تصاحب بازارهای ایران در کشورهای همسایه هستند

پیام جوان – محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، از سخت‌تر شدن صادرات کالا و محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه، به‌ویژه عراق، خبر داد و گفت: «ترکیه و حتی عربستان در حال تصاحب بازارهای صادراتی ایران در این کشورها هستند و این خطری جدی برای اقتصاد کشور به شمار می‌آید.»

عسگری با اشاره به سفر اخیر خود به عراق و قطر، از در حال از دست رفتن کامل سهم ایران در بازار مصرف‌کنندگان این کشورها، به‌ویژه در زمینه خشکبار و تره‌بار، خبر داد.

عراق، مهم‌ترین بازار صادراتی ایران در حال دور شدن

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران در ۱۱ ماهه سال جاری از منفی ۱۵ میلیارد دلار عبور کرده است. قطع و کاهش تجارت با کشورهای همسایه، به‌ویژه عراق، از مدت‌ها پیش شروع شده و این موضوع به ضرر اقتصاد ایران تمام شده است.

در همین راستا، کاوه زرگران، رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران، از توقف صادرات شیرینی و شکلات ایران به عراق خبر داده و می‌گوید: «دولت عراق به صورت رسمی واردات این محصولات را از ایران متوقف کرده است.»

عوامل متعددی در حال دور کردن عراق از ایران هستند

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حضور پررنگ کشورهایی مثل ترکیه و عربستان در بازار عراق، فشار ایالات متحده به بغداد برای قطع مبادلات مالی با ایران، حمله موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق و تحریم کالاهای ایرانی توسط مقامات این اقلیم، از جمله عواملی هستند که به از دست رفتن بازار عراق برای ایران منجر شده‌اند.

  افت ارزش رمزارزهای برتر در بازار جهانی، نسبت به روز گذشته

دولت عراق به دنبال قطع وابستگی اقتصادی به ایران است

عراق در راستای تامین منافع خود به دنبال بریدن بند ناف اقتصاد خود از ایران است و در این مسیر، محدودیت‌های بسیاری را برای تجارت با ایران اعمال کرده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان