میلیون‌ها آمریکایی در «سه‌شنبه بزرگ» پای صندوق‌های رأی

پیام جوان: در روز ۱۵ اسفند، میلیون‌ها آمریکایی در ۱۵ ایالت ایالات متحده و منطقه ساموآ در انتخابات مقدماتی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه شرکت کردند. این رویداد که به «سوپر تیوزدی» یا «سه‌شنبه بزرگ» شهرت دارد، بزرگترین گام برای گزینش نامزد نهایی دو حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) خواهد بود.

رقابت بایدن و ترامپ

انتظار می‌رود که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، با اتکا به آرای طرفداران خود در احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری روبروی یکدیگر قرار بگیرند.

هرچند نتایج انتخابات سه‌شنبه قطعی نیست، اما نقشی تعیین‌کننده در مسیر نامزدی نهایی دو حزب خواهد داشت.

رقابت در حزب جمهوری‌خواه

در حالی که جو بایدن در جبهه دموکرات‌ها عملاً رقیبی ندارد، دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه با چالش نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، روبرو است.

ترامپ تاکنون در تمام رقابت‌های مقدماتی ایالت‌ها پیروز شده بود، اما نیکی هیلی هفته گذشته در واشنگتن، پایتخت آمریکا، او را شکست داد و به اولین زنی تبدیل شد که در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان پیروز می‌شود.

با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نیکی هیلی در هیچ یک از ۱۶ انتخابات روز سه‌شنبه پیروز نخواهد شد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او ممکن است در یک یا دو ایالت ترامپ را شکست دهد.

اهمیت سهم ایالت‌ها

نکته قابل توجه این است که بسیاری از ایالت‌های شرکت‌کننده در سه‌شنبه بزرگ، به جای سهمی متناسب بر اساس شمارش آرا، تمام آرای حزب خود را به برنده انتخابات مقدماتی اختصاص می‌دهند. این موضوع می‌تواند به نفع ترامپ که در ایالت‌های پرجمعیت مانند تگزاس و کالیفرنیا پیشتاز است، عمل کند.

  سه کشته در قتل و خودکشی آخر هفته در سن حوزه

سوالات کلیدی

سوال اصلی این است که در صورت شکست نیکی هیلی، آیا او به نفع ترامپ کنار می‌رود یا تا مشخص شدن نتیجه نهایی به رقابت ادامه می‌دهد؟

همچنین تحلیلگران سیاسی منتظرند تا ببینند آیا تعداد قابل توجهی از رای‌دهندگان در ایالت مینه‌سوتا در اعتراض به حمایت بایدن از اسرائیل در جنگ غزه، رای سفید یا «غیرمتعهد» به صندوق خواهند انداخت یا خیر.

سخنرانی بایدن

جو بایدن پنج‌شنبه شب در سخنرانی سالانه وضعیت کشور در مقابل کنگره و مخاطبان تلویزیونی قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود که او در این سخنرانی به پیشرفت‌های اقتصادی ایالات متحده در طول سه سال ریاست جمهوری خود بپردازد، گرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها عملکرد او در مدیریت اقتصاد را ضعیف ارزیابی می‌کنند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان