• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • واکنش علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری به حکم صادر شده علیه شروین حاجی پور: شبیه یک «انتقام‌گیری کور» است تا یک حکم قضایی

واکنش علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری به حکم صادر شده علیه شروین حاجی پور: شبیه یک «انتقام‌گیری کور» است تا یک حکم قضایی

پیام جوان: علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در واکنش به حکم اخیر قوه قضاییه جمهوری اسلامی علیه شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه اعتراضی «برای…»، آن را «مضحک» دانست و گفت که این حکم شبیه یک «انتقام‌گیری کور» است تا یک حکم قضایی.

آقای مجتهدزاده روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند، در مقاله ای در روزنامه «اعتماد» چاپ تهران، نوشت: کلیت حکم شرین حاجی‌پور از «نبود بنیان حقوقی مستدل» رنج می‌برد اما بخش دوم حکم و محکومیت‌های مورد اشاره وی، نشانی از سر سوزن استدلال منطقی هم ندارند و «بیشتر شبیه یک انتقام‌گیری کور هستند تا یک حکم قضایی.»

این وکیل دادگستری ساکن تهران در ادامه یادداشت خود با عنوان «حکم مضحک» افزود: «اشکال اصلی» این رای در بخش دیگر آن است. جایی که مرجع قضایی او را به خواندن دو کتاب (از مرتضی مطهری و عبدالله جوادی‌آملی) و همچنین «تولید محصولات هنری درباره دستاوردهای انقلاب و جنایات آمریکا علیه بشریت» محکوم کرده است.

او با اشاره به اعتراض فرزندان مرتضی مطهری و عبدالله جوادی آملی (نویسندگان دو کتاب مورد اشاره) و «توهین‌آمیز» دانستن آن، نوشت: این اقدام آنها، به اندازه کافی، «تمسخرآمیز بودن این بخش حکم را روشن می‌سازد.»

پس از آنکه شروین حاجی‌پور روز ۱۱ اسفند در حساب کاربری اینستاگرام خود از محکوم شدن به ۳ سال و ۸ ماه حبس از بابت اتهامات وارده به همراه مجازات‌های تکمیلی همچون ساخت موسیقی علیه آمریکا خبر داد، با موج گسترده‌ای از واکنش‌ها مواجه شد.

در این ارتباط، حسین احمدی نیاز، حقوقدان و عضو اتحادیه بین‌المللی وکلای دادگستری به صدای آمریکا گفته است: حکومت جمهوری اسلامی با صدور چنین حکمی می‌خواهد از شروین حاجی پور «انتقام» بگیرد.

  احمدرضا احمدی، شاعر، نویسنده و نقاش ایرانی درگذشت

از سوی دیگر، رضا میرکریمی، کارگردان سینمای ایران، نیز در واکنش به حکم اخیر برای شروین حاجی پور، خطاب به او در استوری اکانت اینستاگرامش نوشت: «کاش با افتخار فیلمی داشتم که تو برایش می خواندی.»

صدور این حکم، با محکومیت‌های شدید بین‌المللی و واکنش اشخاصی از جمله حمید سعیدی (نوازنده، آهنگساز، ساکن لس‌آنجلس)، کاوه یغمایی (خواننده و آهنگساز ساکن کانادا)، آرش سبحانی (خواننده و آهنگساز)، نازنین بنیادی (بازیگر، و کنشگر حقوق بشر)، مهران امینیان (خواننده و نوازنده ساکن تورنتو)، آرش رهبری (تهیه‌کننده و مدیر گروه موسیقی تارانتیست) و نهادهایی همچون «انجمن قلم آمریکا» همراه شد.

شروین حاجی‌پور بعد از انتشار آهنگ «برای…»، زندانی شد، مدتی در بازداشت به سر برد و ویدئوی این ترانه هم از صفحه اینستاگرام او حذف شد.

با این حال، آهنگ «برای» از سوی سایت آکادمی «گرمی» به ‌عنوان سرود غیررسمی معترضان علیه حکومت ایران معرفی شد و در سال ۱۴۰۱، هیات داوران شصت‌وپنجمین دوره گرمی، جایزه «آهنگ برای تغییر اجتماعی» را به ترانه «برای» ساخته شروین حاجی‌پور تقدیم کرد.

مجله «تایم» هم شروین حاجی‌پور را به عنوان یکی از «۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار سال ۲۰۲۳» میلادی معرفی کرد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان