• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • هشدار یک نماینده مجلس نسبت به در نظر نگرفتن شرایط فعلی جامعه و موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری

هشدار یک نماینده مجلس نسبت به در نظر نگرفتن شرایط فعلی جامعه و موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری

پیام جوان: زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بحث های مربوط به حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال آینده، نسبت به در نظر نگرفتن شرایط فعلی جامعه و موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری هشدار داد. در این ارتباط بهروز فراهانی، فعال کارگری در پاریس، به صدای آمریکا می گوید که شرایط دشوار معیشتی کارگران باعث «بروز وضعیت انفجاری بی سابقه ای شده است.»

او به وب سایت «رکنا» گفت: در شرایطی که که در سال آینده، میزان افزایش حقوق کارگران هنوز تایید نشده است، به نظر می آید در شرایط فعلی جامعه، این موضوع باید با حساسیت بیشتری مطالعه وکارشناسی شود.

این نماینده مجلس افزود: در غیر این صورت با موج عظیم نارضایتی های جامعه کارگری مواجه خواهیم بود.

در حال حاضر، نرخ تورم حدود ۴۵ درصد بود و هزینه زندگی ماهانه، بر اساس اذعان تشکل های کارگری وابسته به حکومت، دست کم ۲۵ میلیون تومان است.

خبرگزاری ایلنا هم هفته گذشته با استناد به «محاسبات مستقل» نوشت که سبد معیشت خانوارهای کارگری در کلانشهرها به ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

به نوشته این خبرگزاری، شاخص‌های مرکز آمار ایران هم نشان می‌دهد که نرخ تورم خوراکی‌ها در سه سال متوالی از شهریور۱۳۹۹ تا شهریور سال جاری در مجموع «۱۴۵ درصد» بوده است.

این در شرایطی است که حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند حدود ۸ میلیون تومان است.این دستمزد اما در کارگاه ها و شرکت هایی که از شمول قانون کار خارج هستند هم پرداخت نمی شود.

بهروز فراهانی، عضو گروه همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران ساکن پاریس، در گفتگو با صدای آمریکا «اعلام خطر»‌ از سوی زهره الهیان را نشان دهنده «واقعیت وجود نارضایتی های فزاینده»‌ در جامعه دانست که «حتی گوش کر حکومتی ها هم آن را شنیده است.»

  US synagogue shooting: One person dead in Poway, California

او افزود: «کارگران ایران به تجربه می دانند که افزایش حداقل حقوق به هیچ وجه پاسخگوی تورم لگام گسیخته نخواهد بود و سفره آنها خالی تر خواهد شد.»

این مسئله به اعتقاد این فعال کارگری، باعث «بروز وضعیت انفجاری بی سابقه ای شده است.»

آقای فراهانی با اشاره به این که موج روزافزون اعتصابات و اعتراضات بخش های مختلف کارگران و حقوق بگیران به ابعاد پیش از شیوع کرونا رسیده است، اضافه کرد: ایران امروز سرزمین اعتراضات و اعتصابات کارگری است و با هیچ‌ کشور دیگری در منطقه و حتی سایر نقاط جهان قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به شعارهای معترضان، از کارگر شاغل تا بازنشسته در نفی انتخابات را نشانگر افزایش فاصله میان مردم عادی و حاکمیت دانست و تاکید کرد که «پایه اجتماعی حکومت هرگز به این کوچکی نبوده و انزوای دولت مداران مانند اکنون این قدر گسترده نبوده است.»

بهروز فراهانی با تاکید بر این موضوع که «دولت هیچ دیالوگی با جاحعه ندارد»، افزود: «هیچ جناحی از آن، بر خلاف دوران استیلای گفتمان اصلاح طلبی نوع خاتمی و شرکا، قدرت کنترل مردم را ندارد که با وعده هایش سراب خشم آنها را کاهش دهد. هیچکدام از نهادهای منبعث از آن، نظیر خانه کارگر و انجمن های اسلامی نیز دیگر قادر به کانالیزه کردن خشم عمومی کارگران و حقوق بگیران دیگر نیستند.»

او گفت:‌ «دستپاچه شدن بخش موسوم به دانشجویان عدالت خواه و تحرک آنها از این وضع ناشی می شود و این دسته سعی می کنند جای خالی این نهادهای بی اعتبار را پرکنند، که تلاش عبثی است.»

آقای فراهانی همچنین اشاره کرد که حکومت «هیچ برنامه و چشم اندازی حتی برای پاسخ گویی جزئی به خواسته های مدنی و معیشتی حقوق بگیران ارائه نکرده است و تنها به سرکوب تکیه می کند.»

  دیپلماسی با صدای بلند

وی گفت: «در هیچ کجای دنیا و در هیچ دوره ای اتکای صرف به سرکوب و خون ریزی پاسخ و راه حل قطعی را با خود به همراه نیاورده است و این تنها و تنها به تشنج بیشتر و اعتراضات خشمگینانه و قهر آمیز بیشتر منجر خواهد شد.»

این فعال سندیکایی تاکید کرد: «ایران وارد دوران تلاطمات اجتماعی جدی شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان