• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • چه مدتی طول می‌کشد تا سطح کلسترول کاهش یابد؟

چه مدتی طول می‌کشد تا سطح کلسترول کاهش یابد؟

پیام جوان:‌ افراد می توانند کاهش سطح کلسترول را طی هفته ها یا ماه ها پس از اتخاذ تغییرات سبک زندگی سالم و عادات غذایی مشاهده کنند.

به نقل از انتخاب و به گزارش انلی مای هلث، برخلاف سابقه بدی که دارد، کلسترول در واقع برای ساختن سلول ها و هورمون های سالم ضروری است و تنها زمانی مشکل ساز می شود که سطح ماده مومی شکل بالا باشد، که می تواند منجر به رسوبات چربی یا پلاک در رگ های خونی شود و جریان خون آسان در شریان ها را محدود کند.

در حالت ایده آل، کلسترول کل شما باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. اما اگر به ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر رسید یا از آن فراتر رفت، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید. اصلاح شیوه زندگی و دریافت داروها ممکن است به کنترل سطح کلسترول کمک کند، اما اثر آن ممکن است فوری نباشد.

کلسترول بد در مقابل کلسترول خوب
کلسترول بالا یکی از عوامل شایع بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و سکته است. در واقع، این بیماری مسئول یک سوم بیماری های ایسکمیک قلبی در سراسر جهان است. با این حال، مهم است که بدانید دو نوع کلسترول اصلی وجود دارد:

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به کلسترول “بد” معروف است .
لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به کلسترول “خوب” معروف است.
در حالی که کلسترول LDL بیش از حد می تواند منجر به رسوب در امتداد دیواره رگ های خونی شود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، کلسترول HDL رسوبات اضافی را از بین می برد و آنها را برای دفع به کبد منتقل می کند.

  چگونه گذرواژه‌هایی ایمن داشته باشیم؟

سطوح بالاتر HDL برای محافظت در برابر بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و سکته مفید است و افزود که تری گلیسیرید، نوع دیگری از چربی، می تواند در بدن شما انباشته شود که همراه با کلسترول HDL پایین، خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

استراتژی های مدیریت کلسترول
افراد مختلف ممکن است از استراتژی های مختلف مدیریت کلسترول سود ببرند.

برای برخی افراد، دستیابی به سطح قابل قبول کلسترول فقط مستلزم ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی است. برای دیگران، ممکن است داروهایی برای کاهش کلسترول تجویز شود. در مواردی که میزان کلسترول فرد خیلی بالا است، پزشکان اغلب استاتین ها را به عنوان داروی اولیه برای کاهش تولید کلسترول و کاهش التهاب در رگ های خونی تجویز می کنند.

مواردی که می توانید برای رساندن کلسترول به سطح مطلوب رعایت کنید:

مصرف غذاهای گیاهی که سرشار از ویتامین و فاقد کلسترول هستند را افزایش دهید.
فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا نه تنها از سلامت گوارش حمایت می کند بلکه به جلوگیری از جذب کلسترول نیز کمک می کند.
مصرف چربی های ترانس و اشباع شده مانند غذاهای سرخ شده و پخته را محدود کنید.
سیگار و دخانیات را ترک کنید.
ورزش هوازی منظم را انجام دهید زیرا به کاهش کلسترول LDL کمک می کند.

چه مدت طول می کشد تا کلسترول پایین بیاید؟
وقتی صحبت از مدت زمان کاهش کلسترول می شود، دوره زمانی مشخص و واحدی وجود ندارد.

تعدیل رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در دستیابی به تغییرات پایدار در سطح کلسترول دارد. در حالی که اثرات آن ممکن است به سرعت داروها نباشد، افراد می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و برنامه سبک زندگی خاص، کاهش سطح کلسترول خود را طی هفته ها یا ماه ها مشاهده کنند.

  مصرف این مواد غذایی می توانند باعث تقویت حافظه‌ شوند

به گزارش مدیکال نیوز تودی، مدت زمانی که فرد می تواند کاهش سطوح کلسترول را مشاهده کند، می تواند از ۶ تا ۸ هفته متغیر باشد، اما می تواند حدود سه ماه و بیشتر نیز حتی طول بکشد.

در آخر
طبق گفته انجمن قلب آمریکا (AHA) مهم است که هر چهار تا شش سال یکبار، از سن ۲۰ سالگی به بعد، سطوح کلسترول خود را چک کنید. هر چه تعداد دفعات آزمایش بیشتر باشد، شانس تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر بیشتر است. در موارد شدید کلسترول بالا، پزشکان ممکن است مصرف داروهایی مانند استاتین ها را توصیه کنند. با این حال، اصلاح شیوه زندگی و اتخاذ عادات غذایی سالم کلید مدیریت این بیماری می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان