• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • حق‌آبه هیرمند: سکوت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در برابر انکار طالبان

حق‌آبه هیرمند: سکوت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در برابر انکار طالبان

پیام جوان: علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون ابراهیم رئیسی، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حق‌آبه هیرمند، مدعی شد که هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

این در حالی است که گزارش‌های متعددی از مخالفت طالبان با ارائه حق‌آبه هیرمند به ایران در سال جاری حکایت دارد. این موضوع، خشکی دریاچه هامون و تبدیل شدن آن به کانون بحرانی گرد و غبار را به دنبال داشته است.

حسن وحید، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی در این باره می‌گوید: «نبود آب در این منطقه، باعث شده که خود به کانون بحرانی گرد و غبار تبدیل شود.»

محسن روحی‌صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان نیز با اشاره به عدم پایبندی طالبان به معاهده حق‌آبه هیرمند، گفته بود: «طالبان حق‌آبه ایران را نداده اما زمین‌های خود از جمله مزارع خشخاش را آباد کرده است.»

استان سیستان و بلوچستان در سال جاری با کاهش ۶۷ درصدی بارندگی روبرو بوده است. این موضوع، بر وخامت اوضاع در این استان افزوده است.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو پیشتر با انتقاد از طالبان، گفته بود: «اگر طالبان حقابه را ندهند، از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد.»

معاهده هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان به امضا رسید، حفظ حق‌آبه ایران را به عنوان یک اصل اساسی تضمین می‌کند.

سکوت سلاجقه در برابر انکار طالبان و عدم ارائه توضیحات بیشتر در مورد چگونگی پیگیری حق‌آبه ایران، جای نگرانی دارد.

بر اساس گزارش VOA

  Conservative thinkers being 'silenced', warns Sir Roger Scruton

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان