هشدار بحران آب: ۵۵ درصد مخازن سدها خالی است

با وجود گذشت بیش از نیمی از سال آبی جاری، وضعیت ذخایر آب در سدهای ایران همچنان نگران‌کننده است.

کاهش ورودی آب به سدها

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، از ابتدای مهر ماه تا پنجم اسفند ماه امسال، در مجموع ۱۰ میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده است. این میزان در مقایسه با سال آبی گذشته، ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تشدید خشکسالی

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، با اشاره به طولانی‌تر و شدیدتر شدن خشکسالی‌ها در ایران، گفته بود: «روند خشکسالی‌ها از ۳۰ سال قبل تشدید شده است.»

خالی بودن ۵۵ درصد مخازن سدها

در حال حاضر، با وجود ۲۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۴۵ درصد ظرفیت مخازن پر و ۵۵ درصد آن خالی است. این رقم در مقایسه با ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تخریب مراتع و خسارت به عشایر

بحران آب در ایران تبعات روزافزونی دارد. حمید کریمی، مدیرکل امور عشایر استان فارس، از تخریب ۹۵ درصد مراتع فارس به دلیل خشکسالی و خسارت شدید به جامعه عشایری این استان خبر داده است.

وضعیت بحرانی ۱۷ سد مهم کشور

در بهمن ماه ۱۴۰۱، رسانه‌های داخلی اعلام کردند که ۱۷ سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰ درصد دارند و به عبارتی، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است.

هشدار در مورد کم‌آبی در بهار و تابستان آینده

نیک آهنگ کوثر، تحلیلگر حوزه آب و محیط زیست، با هشدار در مورد کم‌آبی در بهار و تابستان آینده، گفته است: «در صورتی که در ماه‌های زمستان برف کافی در ارتفاعات، به‌ویژه در البرز و زاگرس نبارد، سرشاخه‌های رودهای بزرگ خشک‌تر خواهند شد و کم‌آب شدن رودخانه‌های بزرگ ایران، می‌تواند به دشوارتر شدن شرایط در بهار و تابستان آینده منتهی شود.»

  Trump praises NFL No. 2 pick Nick Bosa, doesn’t mention top pick Kyler Murray

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان