نرگس محمدی به کارزار تحریم انتخابات پیوست

پیام جوان: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، به کارزار تحریم انتخابات در جمهوری اسلامی ایران پیوست.

محمدی در این پیام تاکید کرد که تحریم انتخابات، نه صرفاً از منظر سیاسی، بلکه از بعد اخلاقی نیز وظیفه آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان ایران است.

او با اشاره به گذار از “رژیم دینی استبدادی” به عنوان مطالبه ملی، اعلام کرد که در کنار مردم آگاه و سربلند سراسر ایران، از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از خوزستان تا آذربایجان، در تحریم “انتخابات نمایشی” شرکت خواهد کرد.

پیام نرگس محمدی در حالی منتشر می‌شود که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات (۱۱ اسفند)، تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای افزایش مشارکت مردم در آن افزایش یافته است.

با این حال، نظرسنجی‌های منتشر شده نشان از بی‌رغبتی اکثریت جامعه به انتخابات دارد و موج تحریم انتخابات توسط گروه‌های سیاسی مختلف در داخل و خارج از ایران، در روزهای اخیر شدت گرفته است.

پیش از این، جبهه ملی ایران، نهضت آزادی ایران، حزب توده ایران، سازمان فداییان خلق ایران – اکثریت، مرکز اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران و شماری از فعالان سیاسی زندانی در ایران، شرکت در انتخابات را تحریم کرده بودند.

بهروز خلیق، عضو شورای مرکزی حزب چپ ایران، در ارتباط با بحث تحریم انتخابات به صدای آمریکا گفته است: «جمهوری اسلامی نمایش انتخابات راه انداخته و می خواهد عناصر ذوب شده در ولایت فقیه را راهی مجلس کند.»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران قرار است روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار شود.

  استقبال بسیاری از چهره‌ها و فعالان و نیز تشکل‌ها و سازمان‌های سیاسی، مدنی، صنفی و حقوق بشری از اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

فعالان سیاسی و مدنی در چهار دهه گذشته همواره شیوه برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی را فاقد حداقل استانداردهای بین‌المللی برای یک انتخابات سالم، آزاد و رقابتی دانسته و از آن به عنوان نمایشی حکومتی یاد کرده‌اند.

این انتقادات در دهه‌های اخیر بیش از گذشته گسترش یافته است به‌گونه‌ای که میزان مشارکت، حتی طبق آمارهای رسمی اعلام شده حکومت، در آخرین انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی در پایین‌ترین حد خود گزارش شد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان