• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • “کیک محبوب من” در برلین درخشید، اما صناعی‌ها و مقدم در حسرت حضور

“کیک محبوب من” در برلین درخشید، اما صناعی‌ها و مقدم در حسرت حضور

پیام جوان: فیلم تحسین‌شده “کیک محبوب من” به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، جایزه فیپرشی (جایزه هیات داوران منتقدان بین‌المللی) جشنواره برلین را از آن خود کرد.

این فیلم که به دلیل پرداختن به موضوعات اجتماعی و جسارت در روایت مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته بود، در غیاب سازندگانش در برلین، برنده این جایزه معتبر شد.

بهتاش صناعی‌ها در صفحه اینستاگرام خود، ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه، تاسف خود را از عدم حضور مریم مقدم، همکار و همسرش، در این مراسم به دلیل ممنوع‌الخروجی از سوی مقامات جمهوری اسلامی، ابراز کرد.

اما این ممنوع‌الخروجی، نتوانست مانع از درخشش “کیک محبوب من” در این رویداد مهم سینمایی شود. دریافت جایزه فیپرشی توسط این فیلم، بار دیگر نشان داد که هنرمندان ایرانی با وجود محدودیت‌ها و فشارها، به خلق آثار ارزشمند و تاثیرگذار ادامه می‌دهند.

جشنواره فیلم برلین در روز پنجشنبه ۱۲ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای خواستار رفع محدودیت‌های جمهوری اسلامی علیه بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، سینماگران ایرانی شد.

در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی گذرنامه‌های بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم را ضبط کرده است، آنها ممنوع‌الخروج هستند، و به دلیل فعالیت‌های هنری و سینمایی خود محاکمه می‌شوند.

جشنواره فیلم برلین همچنین با اشاره به تعهد خود به آزادی بیان، عقیده، و هنر، برای همه مردم در سراسر جهان، از ممکن نبودن سفر این دو سینماگر ایرانی به آلمان برای نمایش فیلم و ارتباط با مخاطبان آن در برلین، ابراز تاسف و ناامیدی کرد.

ممنوع‌الخروجی صناعی‌ها و مقدم، نمونه‌ای دیگر از سرکوب گسترده هنرمندان و فعالان مدنی در ایران است. جمهوری اسلامی با اعمال چنین محدودیت‌هایی، سعی دارد تا از آزادی بیان و خلق آثار هنری انتقادی جلوگیری کند.

  بهترین روش برای جداکردن پوست سیر تازه چیست؟

اما این تلاش‌ها بی‌فایده خواهد بود. هنرمندان ایرانی با خلاقیت و جسارت خود، به خلق آثاری ارزشمند و تاثیرگذار ادامه خواهند داد و صدای خود را به گوش جهانیان خواهند رساند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان