• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • شیوع آبله‌مرغان در مشهد: افزایش ۷ برابری مراجعان به بیمارستان

شیوع آبله‌مرغان در مشهد: افزایش ۷ برابری مراجعان به بیمارستان

پیام جوان: آمار مراجعان مبتلا به آبله‌مرغان به بیمارستان تخصصی کودکان اکبر مشهد در مقایسه با سال گذشته ۷ برابر شده است.

محمدرضا کشت‌مندی، مدیر این بیمارستان با اشاره به این آمار نگران‌کننده، از چرکی شدن دانه‌های پوستی، ایجاد زخم‌های درجه ۲ و ۳ و تب‌های بالا به عنوان عوامل بستری بیماران مبتلا به آبله‌مرغان نام برد.

ویروس نهفته:

به گفته این متخصص بیماری‌های کودکان، ویروس آبله‌مرغان پس از بهبودی، در بدن به صورت نهفته باقی می‌ماند و ممکن است سال‌ها بعد در هر سنی دوباره فعال شده و بیماری زونا را ایجاد کند.

علائم و راه‌های انتقال:

آبله‌مرغان یک بیماری عفونی خفیف و بسیار واگیردار است که با تب، حالت تهوع، درد شکم، خارش و سردرد همراه است. بثورات پوستی و تاول‌های کوچک و خارش‌دار از دیگر علائم این بیماری هستند که در نهایت پوسته‌ پوسته می‌شوند.

آبله‌مرغان از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا و همچنین تماس با تاول‌ها به راحتی سرایت می‌کند.

سن ابتلا و شیوع:

این بیماری بیشتر در کودکان بین ۲ تا ۱۵ سال و به طور شایع‌تر در سنین ۵ تا ۱۰ سالگی رخ می‌دهد. ابتلای مجدد به آبله‌مرغان نادر است و معمولاً بدون علامت خواهد بود. شیوع این بیماری در اواخر زمستان و اوایل بهار بیشتر است.

نگرانی از کمبود واکسن:

خرداد ماه سال گذشته، با مشاهده مواردی از آبله میمونی در ایران، نگرانی‌هایی از کمبود واکسن آبله در شبکه بهداشت و درمان کشور مطرح شد.

مصطفی قانعی، رئیس پیشین انستیتو پاستور ایران با تأکید بر ضرورت ثبت سفارش تولید واکسن آبله چند ماه قبل از نیاز به آن، از قابلیت تولید این واکسن در داخل کشور خبر داد. به گفته وی، تولید انبوه واکسن آبله به ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

  آخرین اخبار از ادامه تلاش‌ها برای امدادرسانی به مناطق سیل زده

نقش نهادهای حاکمیتی:

بخش زیادی از تولید و واردات دارو در ایران در اختیار نهادهای حاکمیتی زیرمجموعه علی خامنه‌ای مانند آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام است. این نهادها در سال‌های اخیر به بهانه تحریم‌ها سعی در بهره‌برداری حداکثری از شرایط داشته‌اند.

تأکید بر عدم تحریم غذا و دارو:

ایالات متحده حتی در اوج تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، همواره تأکید کرده است که غذا و دارو به هیچ عنوان مشمول تحریم‌ها نیستند.

هشدار:

با توجه به افزایش ۷ برابری مراجعان مبتلا به آبله‌مرغان در مشهد، ضروری است که اقدامات پیشگیرانه برای کنترل شیوع این بیماری در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان