• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • هک مجلس و اختلال در سامانه‌ها، خبرنگاران را به بیرون و رای‌گیری را به روش سنتی برد

هک مجلس و اختلال در سامانه‌ها، خبرنگاران را به بیرون و رای‌گیری را به روش سنتی برد

پیام جوان: چهارشنبه ۲۵ بهمن، یک روز پس از هک گسترده سامانه‌های مجلس شورای اسلامی، از ورود خبرنگاران به صحن مجلس به بهانه مشکلات فنی جلوگیری شد.

اداره اخبار مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

به دلیل اختلال در برخی سامانه‌های داخلی مجلس، از جمله بخش‌های مربوط به تردد و سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت، امکان ورود خبرنگاران به صحن مجلس ممکن نیست.

همچنین، به دلیل هک شدن سامانه‌های رای‌گیری، رای‌گیری در نشست علنی امروز مجلس برای ادامه رسیدگی به جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور به روش سنتی “قیام و قعود” انجام شد.

روزنامه کیهان، که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، مدعی شد که این هک توسط گروهک‌های “محارب” و “نفاق” و با حمایت سازمان‌های “سیا” و “موساد” انجام گرفته و هدف آن “لجن‌مال کردن انتخابات از مسیر بی‌اعتبار کردن مجلس و دعوت به تحریم انتخابات” است.

روز گذشته، گروه هکری “قیام تا سرنگونی” اعلام کرد که خبرگزاری، کتابخانه، مرکز اسناد، و ۶۰۰ سرور مجلس شورای اسلامی را هک کرده است.

این گروه دقایقی پس از اعلام هک، اقدام به انتشار اسنادی کرد که در جریان این هک به دست آورده بود. روابط عمومی مجلس شورای اسلامی هک شدن سامانه‌ها را تایید کرد، اما مدعی شد که اسناد منتشر شده “دستکاری” شده‌اند.

هک گسترده سامانه‌های مجلس و اختلال در روند فعالیت‌های آن، بار دیگر بر ضعف امنیتی سیستم‌های سایبری نهادهای حکومتی در ایران تأکید می‌کند.

ممانعت از ورود خبرنگاران به مجلس و عدم شفافیت در مورد ابعاد و جزئیات این هک، ابهامات و نگرانی‌هایی را در مورد تلاش برای پنهان‌کاری و انکار اطلاعات به وجود آورده است.

  هیئت اجرایی انتخابات، شماری از نمایندگان فعلی و منتقد در مجلس را رد صلاحیت کرد

ابعاد و پیامدهای این هک و همچنین انگیزه‌ها و اهداف هکرها هنوز به طور کامل مشخص نیست و نیازمند بررسی دقیق و شفاف‌سازی از سوی مقامات ذیربط است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان