• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی، به دلیل فایل صوتی “شوخی با رهبر مضحکین جهان” به دو سال حبس دیگر محکوم شد

عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی، به دلیل فایل صوتی “شوخی با رهبر مضحکین جهان” به دو سال حبس دیگر محکوم شد

پیام جوان: هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داد که عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی، توسط دادگاه انقلاب کرج به اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس دیگر محکوم شده است.

آقای مرتضوی که از مجروحین جنگ ایران و عراق و از امضاکنندگان نامه استعفای علی خامنه‌ای است، در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان دوران محکومیت ۱۱ ساله خود را سپری می‌کند.

محکومیت جدید به یک فایل صوتی با عنوان “شوخی با رهبر مضحکین جهان” مربوط می‌شود که در اردیبهشت ۱۴۰۱ از او منتشر شده بود.

جلسات دادگاه این پرونده جدید به صورت آنلاین در زندان دستگرد اصفهان برگزار شده است.

آقای مرتضوی در سال ۹۸ به اتهاماتی از قبیل “تبلیغ علیه نظام”، “تشویش اذهان عمومی” و “برهم‌زدن امنیت عمومی” به ۲۶ سال زندان محکوم شده بود که ۱۱ سال از این حکم قابل اجراست.

او در سال ۱۴۰۰ نیز در پرونده‌ای دیگر با اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” به دو سال حبس دیگر محکوم شده بود.

ارژنگ مرتضوی، فرزند این زندانی سیاسی، نیز به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی محکوم شده است.

کمیته مرکزی وزارت علوم نیز این دانشجوی علوم کامپیوتر را به اتهام “ایجاد اغتشاش و بلوا در دانشگاه” به چهار ترم “منع موقت از تحصیل و تغییر محل تحصیل از دانشگاه خوارزمی به دانشگاه دامغان” محکوم کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش اردیبهشت‌ ماه خود ایران را از لحاظ آزادی بیان در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۷ قرار داده است.

  وکیل آرش صادقی، فعال مدنی، از رد واخواهی و تایید کامل حکم او توسط دادگاه تجدید نظر خبر داد

در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ گزارشگران بدون مرز، تنها سه کشور ویتنام، چین و کره شمالی وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند.

این احکام سنگین و تداوم سرکوب آزادی بیان در ایران، نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور افزایش داده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان