• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • بر اساس طرح شهرداری تهران، زباله گردی به عنوان یک شغل رسمی تعریف شد!

بر اساس طرح شهرداری تهران، زباله گردی به عنوان یک شغل رسمی تعریف شد!

پیام جوان: معاون شهردار تهران از طرح جدیدی برای ساماندهی زباله‌گردها خبر داده است. بر اساس این طرح، استفاده از زباله‌گردها برای پیمانکاران شهرداری مجاز و زباله‌گردی برای افراد بالای ۱۸ سال به‌عنوان شغل رسمی شناخته می‌شود.

مدعیان این طرح می‌گویند که زباله‌گردان ایرانی یا اتباع دارای مجوز اقامت در ایران براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل و طبق ساعات شغلی تعریف‌شده در قانون کار، حقوق و مزایا دریافت خواهند کرد.

هدف از این طرح حذف مافیای زباله از چرخه مدیریت پسماند پایتخت عنوان شده است.

اما این طرح با تناقض‌هایی روبرو است.

اولین تناقض مربوط به کودکان زباله‌گرد است. بخش قابل توجهی از زباله‌گردها را کودکان تشکیل می‌دهند که در این طرح هیچ اشاره‌ای به ساماندهی آنها نشده است.

دومین تناقض به اختیاری بودن استخدام زباله‌گردها توسط پیمانکاران شهرداری مربوط می‌شود. معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست شهرداری تهران می‌گوید که هیچ الزامی به استخدام زباله‌گردها توسط پیمانکاران وجود ندارد و آنها فقط «اختیار» این کار را دارند.

این تناقضات در حالی است که بخشنامه‌ای از سوی دادستان کل کشور برای برخورد با شبکه‌های مجرمانه فعال در حوزه بهره‌کشی از کودکان صادر شده است.

همچنین معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری از گردش مالی سه‌هزار میلیارد تومانی مافیای زباله‌گردی در سال خبر داده است.

آمار دقیقی از تعداد زباله‌گردان در ایران وجود ندارد اما در گزارشی از شهرداری تهران در سال ۹۹ تعداد افراد زباله‌گرد در کشور حدود ۱۴ هزار نفر اعلام شده بود که حدود ۴۷۰۰ نفر از آنها در شهر تهران فعال هستند.

با توجه به تناقضات موجود در طرح جدید شهرداری تهران و بی‌توجهی به کودکان زباله‌گرد، به نظر می‌رسد این طرح نتواند به ساماندهی کامل زباله‌گردها و حذف مافیای زباله از چرخه مدیریت پسماند پایتخت منجر شود.

  نگاه بازار ارز تهران به روز 26 مهر یعنی روز پایان بند غروب برجام

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان