• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • وام مسکن، مُسکّنی بی‌اثر بر درد بی‌خانمانی

وام مسکن، مُسکّنی بی‌اثر بر درد بی‌خانمانی

پیام جوان: خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهادهای امنیتی در ایران، گزارشی از بی‌تاثیری وام نزدیک به یک میلیارد تومانی مسکن در خانه‌دار شدن مردم منتشر کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، متوسط قیمت مسکن از مرز ۸۰ میلیون تومان عبور کرده و با احتساب هزینه‌های وام، تنها می‌توان ۸.۵ متر خانه با وام ۹۶۰ میلیونی مسکن خریداری کرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های ایران از تداوم رکود در بازار مسکن و نگرانی مسکن‌سازها از این وضعیت خبر می‌دهند. آمار خرید و فروش مسکن در پایتخت در یک ماه به حدود ۳ هزار مورد رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در ۱۷ دی ماه در این رابطه نوشت که حجم معاملات مسکن نسبت به نیمه اول دهه ۹۰ و قبل از شروع جهش قیمت‌ها، بیش از ۷۰ درصد افت کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی در تابستان سال جاری اعلام کرد که دهک‌های یک تا سه به صورت مطلق و دهک‌های چهارم و پنجم و حتی بخشی از دهک ششم نیز به طور نسبتا قادر به تامین مسکن مورد نیاز خود نیستند.

ابراهیم رئیسی در زمان رقابت‌های انتخاباتی وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود و در سال‌های اخیر نیز بر آن تاکید کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر مدعی در دست ساخت بودن نزدیک به دو میلیون مسکن شده‌اند، اما کارشناسان با استناد به آمار مجوزهای صادر شده برای ساخت مسکن، این ادعاها را رد می‌کنند.

در تازه‌ترین تصمیم، شهرداری تهران اعلام کرده است که زمین‌های ذخیره در برخی مناطق برای ساخت و ساز به چینی‌ها واگذار خواهد شد.

این گزارش نشان می‌دهد که با وجود وعده‌های دولت و افزایش وام مسکن، مشکل مسکن در ایران همچنان لاینحل باقی مانده و بسیاری از مردم توان خرید خانه را ندارند. رکود در بازار مسکن و واگذاری زمین به چینی‌ها نیز نگرانی‌هایی را در مورد آینده این بازار ایجاد کرده است.

  اخبار ضدونقیض از روند مذاکرات و تاثیر آن بر روی قیمت دلار - سه‌شنبه ۲۵ بهمن

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان