• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • نرگس محمدی، برنده صلح نوبل، در پی نامه به دبیرکل ملل متحد، از تماس و ملاقات محروم شد

نرگس محمدی، برنده صلح نوبل، در پی نامه به دبیرکل ملل متحد، از تماس و ملاقات محروم شد

پیام جوان: خانواده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، در صفحه اینستاگرام او اعلام کردند که با وجود وعده لغو ممنوعیت تماس و ملاقات، این محدودیت‌ها پس از ارسال نامه‌ای از سوی خانم محمدی به دبیرکل سازمان ملل متحد، تمدید شده است.

بر اساس این گزارش، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های خانم محمدی از هشتم آذرماه، به دستور مقامات امنیتی و به بهانه “فعالیت در داخل زندان” و ارسال مطالب و نوشته‌ها به خارج از زندان قطع شده بود.

قرار بود این ممنوعیت‌ها از پانزدهم بهمن لغو شود، اما رئیس بند زنان اوین به دستور جدید نهادهای امنیتی و “به دلیل ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل و درخواست جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی”، مانع از رفع این محدودیت‌ها شده است.

خانم محمدی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار “جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی” و برشمردن آن به عنوان “یکی از مصادیق جنایت علیه بشریت” شده بود.

او در این نامه با اشاره به دهه‌ها “زیست زنان ایران در سایه حکومت جمهوری اسلامی”، نوشته بود که جمهوری اسلامی “به شکل سیستماتیک و هدفمند، با استفاده از تمام ابزار و قوای حکومت به ویژه با وضع قوانین، سیاست فرودست‌سازی زنان را پیش برده و حقوق انسانی زنان را سلب می‌کند.”

خانم محمدی صدور حکم شلاق برای بی‌حجابی یا “حبس‌های خودسرانه” علیه زنان را مصادیق “مجازات‌های ظالمانه غیرانسانی” و منجر به “صدمات شدید جسمی، جنسی و روحی و حتا مرگ زنان” ذکر کرده بود.

این فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، علی‌رغم تشدید فشارها، به موضع‌گیری در قبال موضوعات جامعه ایران و طرح مطالبات حقوق بشری در جوامع بین‌المللی ادامه می‌دهد.

  تراز تجاری ۱۱ ماهه امسال مثبت ۱.۵ میلیارد دلار شد

تشديد محدودیت‌ها برای زنان زندانی در اوین پس از آن صورت گرفت که آنها در اعتراض به حضور مسئولان قضایی در بند زنان زندان اوین، اقدام به خواندن سرودهای اعتراضی و سر دادن شعار کردند.

به رغم تشدید فشارها، فعالان زن زندانی همچنان به مقاومت و اعتراض به احکام ناعادلانه و همچنین آگاهی‌رسانی از شرایط زندان ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان