اعدام در ایران: رکوردشکنی قوه قضائیه در سال جدید

پیام جوان: مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گوید که قوه قضائیه جمهوری اسلامی در اولین ماه سال جدید میلادی، با صدور ۳۵ حکم اعدام، رکورد جدیدی در یک سال گذشته به ثبت رسانده است. در همین ماه، ۸۶ تن نیز اعدام شده‌اند.

خبرگزاری هرانا در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۹ بهمن منتشر کرد، به بررسی آمار صدور و اجرای احکام اعدام از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌های اجرا شده به طور مستمر از تعداد احکام اعدام جدید صادر شده، بیشتر بوده است.

تشدید صدور و اجرای حکم اعدام در هفته‌های اخیر در ایران با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از کشور همراه شده است. پارلمان اروپا روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای خواستار آزادی فوری همه محکومان به اعدام و زندانیان سیاسی در ایران شد.

پیشتر نیز آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز ۲۵ دی، یک روز پس از اعدام ۱۳ شهروند ایرانی از سوی جمهوری اسلامی، استفاده حکومت ایران از مجازات اعدام را به شدت محکوم کرده بود.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین روز ۱۷ مهر، هم‌زمان با ۱۰ اکتبر «روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام»، گزارشی از میزان اعدام در حد فاصل ۱۷ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۲ منتشر کرده بود تا توجه افکار عمومی را نسبت به وضعیت «هزاران نفری که اکنون در انتظار اجرای حکم اعدام خود هستند»، جلب کند.

بر اساس این گزارش، در این فاصله دست‌کم «۶۵۹ تن» در مناطق گوناگون ایران «به شیوه حلق‌آویز» اعدام شده‌اند که «این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است.»

  فروریختن بخشی از دیواره رودخانه قره‌سو

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز در گزارشی از وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد که جمهوری اسلامی طی یک سال دستکم ۲۳۴۲ شهروند را بازداشت کرده و حداقل ۸۲۳ زندانی را به جوخه‌های اعدام سپرده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان