• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • تناقض آشکار: بازداشت مجدد معترض آسیب‌دیده در سایه سفر نماینده حقوق بشر

تناقض آشکار: بازداشت مجدد معترض آسیب‌دیده در سایه سفر نماینده حقوق بشر

پیام جوان: در اقدامی تامل‌برانگیز، امیر شاه‌ولایتی، جوان معترضی که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از ناحیه چشم آسیب دیده بود، پس از آزادی با وثیقه، مجدداً روانه زندان اوین شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر، به ایران سفر کرده است.

چشم چپ امیر شاه‌ولایتی دوم مهر ۱۴۰۱ با اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران حکومتی در محله نارمک تهران آسیب دید. او پس از تحمل این جراحت، در ۲۸ اردیبهشت سال جاری توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و پس از دو ماه با وثیقه آزاد شد. اما در سوم بهمن، مجدداً به دادسرای اوین احضار و پس از تفهیم اتهام، راهی زندان اوین شد.

پیام درفشان، وکیل امیر شاه‌ولایتی، این اقدام قوه قضاییه را “غیرمنطقی” خوانده و عنوان می‌کند که موکلش “با توجه به ساچمه‌های غیرقابل خروج از بدن” دچار “درد جسمانی” است.

نکته قابل توجه این است که امیر شاه‌ولایتی “تنها نان‌آور برای مادر و خواهر کوچکش” است و “با وجود نابینا شدن یک چشم و درد مستمر” به این وضعیت دشوار گرفتار شده است.

اما تناقض آشکار ماجرا در اینجاست که بازداشت مجدد امیر شاه‌ولایتی هم‌زمان با سفر ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر، به ایران صورت گرفته است. این اتفاق نگرانی فعالان حقوق بشری را برانگیخته و آنها هشدار می‌دهند که این سفر ممکن است دستمایه سوءاستفاده جمهوری اسلامی برای اهداف تبلیغاتی قرار گیرد.

فشار بر وکلای مستقل در ایران و جلوگیری از دسترسی آنها به پرونده‌های موکلانشان پس از اعتراضات سراسری سال گذشته افزایش یافته است. سینا یوسفی، وکیل دادگستری، این اقدامات را در راستای تضییع حقوق دفاعی مردم و تلاش حکومت برای محاکمه و مجازات معترضان بدون هیچ زحمتی ارزیابی می‌کند.

  بیش از ۱۲۰ معترض در اعتراضات سال ۱۴۰۱ بینایی خود را از دست داده‌اند

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان