• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • چهارصد هزار میلیارد تومان اضافه بار در بودجه ۱۴۰۳

چهارصد هزار میلیارد تومان اضافه بار در بودجه ۱۴۰۳

پیام جوان: یک مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی از تحمیل “اضافه بار” به لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ توسط مجلس شورای اسلامی به مبلغ “۴۰۰ هزار میلیارد تومان” خبر داده است.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ابراهیم رئیسی با هشدار درباره آثار تورمی این “اضافه بار”، از آغاز “مذاکره” در بخش‌های مختلف برای گذر از این وضعیت خبر داده است.

نگرانی از کسری بودجه:

خلجی می‌گوید در صورت باقی‌ماندن این “اضافه بار” بر نهاد دولت، کسری بودجه حتمی خواهد بود.

رشد بی‌سابقه نقدینگی:

برخی کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی، رشد بی‌سابقه نقدینگی در ایران طی سالیان اخیر را به استقراض خارج از روال دولت از بانک‌ها برای جبران “کسری بودجه” و اقدامات نامنظم بانکی مانند “انتشار پول بدون پشتوانه” مرتبط می‌دانند.

انتقاد به مصوبات مجلس:

پیش از این، سازمان برنامه و بودجه نیز با صدور بیانیه‌ای، از تصویب احکام الحاقی با بار مالی “تامین و پیش‌بینی نشده” توسط نمایندگان مجلس خبر داده بود.

مخالفت با کلیات لایحه بودجه:

نمایندگان مجلس در نشست علنی ۲۱ آذر ماه با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت کرده بودند. لایحه بودجه پس از اصلاح دوباره به مجلس ارسال و کلیات آن در صحن علنی تایید شد.

انتقادات به بودجه:

مهمترین انتقادات به بودجه سال آینده، کسری “۳۰۰ – ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی”، افزایش نزدیک به “۵۰ درصدی” مالیات‌ها، افزایش “۲۰ درصدی” حداقل حقوق کارکنان دولت، تورم‌زا بودن کلیت آن و بی‌توجهی به معیشت اکثریت مردم است.

ابهامات در برنامه هفتم توسعه:

بررسی جزئیات بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۳ همچنان در مجلس ادامه دارد. این در حالی است که برنامه “هفتم توسعه” نیز که قرار است بودجه ۱۴۰۳ با آن مطابقت داشته باشد، هنوز نهایی نشده و در مسیر بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و برگشت است.

  مروری بر وضعیت قیمت دلار و یورو در هفته‌ای که گذشت

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان