• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • کاهش صادرات ایران: زنگ خطری برای اقتصاد

کاهش صادرات ایران: زنگ خطری برای اقتصاد

پیام جوان: نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر از کاهش ۷۰ درصدی صادرات “کانتینری” به قطر خبر داد. به گفته وی، پیش از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ روزانه ۱۰۰ کانتینر کالا از ایران به قطر صادر می‌شد، اما این تعداد امروز به کمتر از ۳۰ کانتینر کاهش یافته است.

دلایل این کاهش:

خورشید گزدرازی، چالش‌های ایجاد شده توسط مسئولان دولتی و ناتوانی بازرگانان ایرانی برای رقابت با بازرگانان دیگر کشورها را از دلایل این کاهش عنوان می‌کند.

کاهش صادرات به ترکیه و عراق:

هفته گذشته مرکز آمار ترکیه نیز از کاهش ۳۳ درصدی واردات خود از ایران در سال گذشته میلادی خبر داد. صادرات ایران به عراق نیز به دلیل مقررات جدید بانکی و ارزی در این کشور و تحریم کالاهای ایرانی پس از حملات موشکی سپاه به کردستان عراق، با افت چشمگیری مواجه شده است.

کاهش ۴ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی:

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز از کاهش ۴ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده و از دولتی شدن اقتصاد انتقاد کرده بود.

واکنش روزنامه دنیای اقتصاد:

روزنامه “دنیای اقتصاد” در واکنش به این آمارها، از “منفی‌تر” شدن تراز تجاری ایران و توسل مقامات دولتی به روش‌های جدید برای ارائه آمار صادرات خبر داده است.

عوامل متعدد در کاهش صادرات:

کیفیت پایین، هزینه تمام شده بالا، عدم استفاده از دانش روز در فرآوری محصولات و بسته‌بندی، محدودیت‌های تحریمی و مشکلات بنیادین اقتصاد به‌واسطه سوء مدیریت، از جمله عواملی هستند که به روند نزولی صادرات ایران دامن زده‌اند.

بر اساس گزارش VOA

  گندم کاران: گندم خود را زیر کیلویی ۲۰ هزار تومان به دولت نمی‌فروشیم

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان