• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای کادر درمان: نظارت یا دخالت؟

ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای کادر درمان: نظارت یا دخالت؟

پیام جوان: وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، بهرام عین‌اللهی، از ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای پزشکان و تمامی پرسنل بیمارستانی خبر داد. این اقدام واکنش‌های متعددی را در پی داشته است، به‌طوری که برخی از کارکنان کادر درمان آن را با نظارت ناظم مدرسه در دهه ۶۰ مقایسه کرده‌اند.

  1. مطالبات مردمی یا دخالت در سلیقه شخصی؟

خبرگزاری فارس، این ممنوعیت را به عنوان یکی از مطالبات مردمی که بواسطه پویش‌های مورد حمایت این خبرگزاری محقق شده، معرفی کرده است. این خبرگزاری مدعی است که کاشت ناخن یکی از راه‌های انتقال سریع باکتری و ویروس است.

مقایسه با سایر کشورها و تناقضات رفتاری

وزیر بهداشت در توجیه این ممنوعیت، به وجود شیوه‌نامه‌های مشابه در سایر کشورها اشاره می‌کند و از ضرورت جلوگیری از انتقال ویروس و آلودگی به بیمار می‌گوید.

اما این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آذر ماه سال جاری، حضور عین‌اللهی به همراه گروه خبری و فیلم‌بردار در اتاق زایمان در زمان وضع حمل یک خانم، حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت. این اقدام از نظر بهداشتی و شرعی مورد انتقاد قرار گرفت، چرا که حضور افراد غیرضروری در اتاق زایمان، برخلاف پروتکل‌های بهداشتی و شرعی رایج در بیمارستان‌ها است.

تداوم نگاه امنیتی به مقوله حجاب و عفاف

منتقدان بر این باورند که اقدامات اخیر وزارت بهداشت در راستای عملیاتی کردن لایحه عفاف و حجاب است که در برخی موارد حتی مسئولان وزارت بهداشت از این لایحه نیز پیشی می‌گیرند.

مصادیق جدید محدودیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در همین راستا، وزارت بهداشت پس از ۱۰ سال، مصادیق پوشش را برای دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بازنگری کرده و برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. رعایت حدود شرعی در نگاه و گفتگو با نامحرم، رعایت شئونات اخلاقی، جویدن آدامس و خندیدن از جمله مواردی است که در این ابلاغیه به آنها پرداخته شده است.

  متیو میلر در واکنش به بازگشت گشت‌های ارشاد: جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است

ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای کادر درمان، تناقضات رفتاری مسئولان وزارت بهداشت، تداوم نگاه امنیتی به مقوله حجاب و عفاف، و گسترش محدودیت‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی، از جمله مسائلی است که در این نوشته به آنها پرداخته شده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان