• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • بازار ارز و طلا: تناقض در سیاست‌ها و تداوم نوسانات

بازار ارز و طلا: تناقض در سیاست‌ها و تداوم نوسانات

پیام جوان: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا از فروش ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در کمتر از ۲۰ روز خبر داده و مدعی شده که این اقدام در کنترل بازارهای طلا و ارز مؤثر بوده است.

قیمت‌گذاری بر اساس نرخ بازار آزاد

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا، متوسط قیمت هر شمش طلا را در این حراج‌ها سه میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان اعلام کرده است. این قیمت نشان می‌دهد که بانک مرکزی بهای دلار در بازار آزاد را پذیرفته و معاملات شمش طلا را مبتنی بر قیمت بازار آزاد انجام داده است.

تناقض در سیاست‌ها

این در حالی است که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در اواخر فروردین ماه صراحتاً گفته بود که «نرخ ارز بازار آزاد را قبول نداریم» و این نرخ «صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.»

کارایی موقتی و تبعات بلندمدت

به باور کارشناسان اقتصادی، استفاده از ابزار طلا برای کنترل بازار شاید در کوتاه‌مدت اثرگذار باشد، اما در اصل روند افزایش قیمت را به آینده موکول می‌کند و در بلندمدت نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه به شتاب رشد قیمت‌ها منجر خواهد شد.

تجربه ناموفق گذشته

دولت ابراهیم رئیسی در این سیاست دنباله‌رو دولت حسن روحانی است. بررسی روند کنترل بازار در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به‌زودی اثر فروش شمش در بازار ارز محو خواهد شد.

هشدار خبرگزاری فارس

خبرگزاری حکومتی فارس، وابسته به نهادهای امنیتی در ایران، در اوایل بهمن ماه در واکنش به اقدام اخیر بانک مرکزی نوشت که یکی از سیاست‌های دولت قبلی در بانک مرکزی با هدف کاستن از حباب سکه، فروش ۶۰ تن طلا در قالب طرح پیش فروش سکه بود که نه تنها منجر به کاستن التهاب بازار نشد، بلکه زمینه بر باد رفتن ۶۰ تن از ذخایر طلای کشور شد.

  رشد ارزش رمزارزهای برتر در بازار جهانی نسبت به روز گذشته

تناقض در سیاست‌های ارزی دولت، اتکا به راه‌حل‌های موقتی و عدم توجه به ریشه‌های اصلی تورم و نوسانات ارزی، نگرانی‌ها از تداوم نوسانات و تشدید بحران در بازار ارز و طلا را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان