• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • کاهش قیمت دلار، درهم و سکه در بازار روز شنبه ۱۴ بهمن

کاهش قیمت دلار، درهم و سکه در بازار روز شنبه ۱۴ بهمن

پیام جوان: به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی به روند نرخ ارز در معاملات امروز (شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران نشان می‌دهد که هر دلار آمریکا با ثبات نسبت به‌ روز کاری قبل، ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و حواله دلار هم به نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش اندک نسبت به روز پنجشنبه، به ۴۶ هزار و ۲۹۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۶۲۵ تومان رسیده است. از سوی دیگر، درهم امارات نیز با ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شد که در مقایسه با روز قبل ثابت مانده و نرخ حواله درهم نیز در مرکز مبادله ۱۰ هزار و ۷۶۱ تومان است.

علاوه بر مرکز مبادله، امروز در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید یورو ۴۵ هزار و ۸۲۹ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۲۹۲ تومان است.

از سوی دیگر، خبرها از بازار غیررسمی نیز حکایت از کاهش نرخ ارز دارد. امروز معامله‌گران مدعی بودند که نرخ ارز نوسان کاهشی را ثبت کرده است.

«خبرگزاری تسنیم» امروز در گزارشی از «عرضه پرقدرت بازارساز در نیما» خبر داده و با استناد به آمار میزان ارزهای عرضه و معامله شده در نیما، در گزارشی نوشته است که «بازارساز باقدرت در تأمین مالی نیازهای اساسی نیما حضور دارد و مشکلی در تأمین ارز متقاضیان وجود ندارد.»

همچنین این خبرگزاری در گفتگویی با محمد کشتی آرای از «کاهش ۱۲۰۰ تومانی قیمت دلار» و همچنین «کاهش ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه» خبر داده است. از سوی دیگر «خبرگزاری فارس» هم امروز از ریزش قیمت دلار در بازار ارز تهران نوشت و اعلام کرد که «قیمت دلار ۱۵۰۰ تومان ریزش کرده است».

  گرانی افسارگسیخته، سفره‌های نوروزی ایرانیان را خالی کرد

با این همه، علاوه بر خبرگزاری‌های رسمی ازجمله فارس و تسنیم که بازار ارز تهران را نزولی گزارش کردند، در بازار شنبه نیز خبرها از کاهشی بودن بازار ارز تهران در روز شنبه حکایت دارد. البته دلایل این موضوع، در سمت غیررسمی بازار متفاوت است. مثلا امروز یک شایعه در بازار دست‌به‌دست شد؛ در این زمینه برخی‌ مدعی بودند که صرافی‌ها از فردا با داشتن کارت ملی، ۵۰۰۰ دلار به متقاضیان خواهند داد. این در حالی است که در ۳ ماه اخیر شنیده ها از بازار حکایت از آن دارد که صرافی ها از عرضه دلار و یورو با کارت ملی امتناع می کنند و از سوی دیگر، خبر خرید ۵ هزار دلار با کارت ملی مربوط به سال گذشته است و آخرین مصوبه دولت در سال جاری، حاکی از آن بود که هر شخص ایرانی می‌تواند یک‌بار در سال، ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن، دلار سهمیه‌ای با کد ملی دریافت کند.

شایعه دیگر بازار امروز ادعایی است که میان عده‌ای از معامله‌گران دست‌به‌دست شد، خبر تزریق عرضه از سوی پتروشیمی خلیج‌فارس بود. دسته‌ای از معامله‌گران علت نوسان کاهشی قیمت‌ در بازار درهم را به این اقدام ربط می‌دادند؛ خبری غیررسمی که تا زمان تدوین این گزارش، هیچ منبع رسمی صحت این موضوع را تأیید نکرده است. با این حال لازم به یادآوری است که در هفته گذشته نیز رسانه‌ها از توافق پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز خبر داده بودند و امروز هم خبرها از بازار حکایت از روند کاهشی نرخ درهم دارد.

با این همه، در سمت سیاستگذار ارزی، چند روزی است که وضعیت ارز کشور به ویژه از منظر منابع ارزی مناسب توصیف شده است؛ سکان‌داران ساختمان شیشه‌ای میرداماد از «وضعیت مطلوب منابع ارزی» خبر می‌دهند؛ گواه این مدعا اظهارات محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی است که در آخرین گفته های خود وضعیت ارزی کشور را مطلوب توصیف و اعلام کرد که «منابع ارزی مناسبی داریم و هیچ مشکل و محدودیتی از نظر منابع ارزی نداریم» و «نرخ رشد نقدینگی نیز بعد از ۵۵ ماه به پایین‌ترین میزان خود یعنی به ۲۵.۲ درصد رسید. هدف ۲۵ درصدی نرخ رشد نقدینگی برای ۱۴۰۲ محقق شد». البته فرزین چند ماه قبل هم از وضعیت مطلوب منابع ارزی خبر داده بود.

  امکان تحریک قیمت سکه از سمت بازار جهانی طلا

همچنین «محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی» گفت که «وضعیت متغیرهای پولی نسبت به سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد.» بر اساس گفته‌های «ش️یریجیان»، «رشد نقدینگی در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۵.۲ درصد رسیده است»، این نرخ «بعد از گذشت ۵۵ ماه در محدوده ۲۵ درصد قرار گرفت». آن‌طور که معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته روند نزولی «نرخ رشد نقدینگی» در ادامه روندی است که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم شکل‌گرفته است؛ به‌طوری‌که «در مهرماه ۱۴۰۰ رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصد بود که هم اکنون این عدد با کاهش ۱۷.۶ درصدی به ۲۵.۲ درصد رسیده است». همچنین این نرخ نسبت به یک ماه گذشته نیز کاهش ۱.۸ درصدی داشته است. م️عاون بانک مرکزی گفته «به‌واسطه کاهش نقدینگی، رشد پایه پولی نیز کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که رشد پایه پولی در آذرماه نسبت به ابتدای سال کاهش ۱۴.۱۳ درصدی داشته است.»

فارغ از بازار دلار، طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان