• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • بازداشت و انتقال مختار ابراهیمی، کنشگر مدنی آذربایجانی به زندان

بازداشت و انتقال مختار ابراهیمی، کنشگر مدنی آذربایجانی به زندان

پیام جوان: مختار ابراهیمی، کنشگر مدنی آذربایجانی، روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در مراغه بازداشت و برای گذراندن یک سال حبس تعزیری که دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به وکیل او اعلام کرده بود، به زندان مراغه منتقل شد.

ابراهیمی در سال ۱۳۹۹، به اتهام «تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی» بازداشت و در دادگاه انقلاب مراغه به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی نقض و به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.

آداپ، انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی پرونده با استناد به چند عکس دسته‌جمعی ابراهیمی با چند کنشگر مدنی دیگر در ارتباط با «جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمک به آسیب‌دیدگان سوانح طبیعی» و همچنین «۸۰۰ صفحه مقاله و یک دی‌وی‌دی» از سخنان او در جمع‌های خصوصی، اتهام «تبلیغ علیه نظام» را برای او وارد دانسته است.

این انجمن با محکوم کردن بازداشت و انتقال مختار ابراهیمی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او شد.

نتیجه‌گیری:

بازداشت و انتقال مختار ابراهیمی، کنشگر مدنی آذربایجانی، نشان‌دهنده ادامه سرکوب فعالان مدنی در ایران است. این اقدام مقامات جمهوری اسلامی، بار دیگر نشان داد که آنها از آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز شهروندان انتقادی هراس دارند.

بر اساس گزارش VOA

  World Bank puts Mozambique's economic losses from Cyclone Idai at up to $773 million

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان