• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • اعدام محمد قبادلو؛ نادیده‌گرفتن مخالفت‌ها و انتقادات

اعدام محمد قبادلو؛ نادیده‌گرفتن مخالفت‌ها و انتقادات

پیام جوان: محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، بامداد سه‌شنبه سوم بهمن در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. این اعدام در حالی صورت گرفت که بسیاری از چهره‌ها، سازمان‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده خواهان توقف آن شده بودند.

امیر رئیسیان،‌ وکیل محمد قبادلو، روز دوشنبه از دریافت «ابلاغیه اجرای حکم» اعدام این معترض جوان خبر داده و گفته بود قرار است موکلش روز سه‌شنبه سوم بهمن اعدام شود.

محمد قبادلو به «افساد فی‌الارض» از طریق «اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ منجر به کشته شدن استوار وحید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن پنج مأمور پلیس» متهم شده بود.

دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۴۰۳ حکم اعدام محمد قبادلو را نقض کرده و آن را برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم‌عرض ارجاع داده بود. با این حال، این حکم قبل از اینکه دادگاه هم‌عرض به آن رسیدگی کند، اجرا شد.

محسن برهانی، وکیل و حقوقدان در تهران، در واکنش به این اعدام گفته است: «اجرای حکم قصاص قبادلو در حالیکه اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شده و هنوز دادگاه هم‌عرض در این مورد اظهارنظر نکرده است، یا ناشی از یک اشتباه است یا ناشی از یک شیطنت.»

به گفته آقای برهانی «اگر عقلای دستگاه قضا در این چند ساعت ورود نکنند، برخلاف قانون خونی بر زمین ریخته خواهد شد.»

حسین رونقی، فعال سیاسی، نیز در توییتر خود نوشت: «اجرای حکم اعدام محمد قبادلو در حالی که دیوان عالی کشور حکمش را نقض کرده‌است قتل عمد است. این مصداق جنایت است.»

  مولوی عبدالحمید: باید به خواسته‌های مردم تن داد

اعدام محمد قبادلو با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شده است. بسیاری از افراد و سازمان‌ها، از جمله سازمان عفو بین‌الملل، این اعدام را محکوم کرده و خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شده‌اند.

اعدام محمد قبادلو در حالی صورت گرفت که بسیاری از افراد و سازمان‌ها خواستار توقف آن شده بودند. این اعدام نشان‌دهنده نادیده‌گرفتن مخالفت‌ها و انتقادات در نظام قضایی ایران است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان