• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • آیا خستگی ناشی از جلسات Zoom بر مغز و قلب تاثیر می‌گذارد؟

آیا خستگی ناشی از جلسات Zoom بر مغز و قلب تاثیر می‌گذارد؟

پیام جوان: آیا شرکت در جلساتی که از طریق پلتفرم‌های مجازی مانند فیس‌تایم، زوم یا مایکروسافت تیمز برگزار می‌شود، شما را خسته و بی‌رمق می‌کند؟ پس خوب است بدانید که تنها نیستید و خستگی ناشی از این جلسات افراد زیادی را درگیر می‌کند.

جلسات و کنفرانس‌‌های ویدیویی که به دلیل همه‌گیری بسیار متداول شدند، رفته‌رفته گسترش یافتند. در پی استفاده از این فناوری، پس از شرکت در جلسات و ویدیوکنفرانس‌ها در برخی کاربران حالتی منحصربه‌فرد به‌ وجود می‌آید که از آن به «خستگی ناشی از زوم» یاد می‌شود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشی جدید که به نظارت و بررسی مغز پرداخته است، نشان می‌دهد که بین جلسات ویدیویی مجازی و بروز علائم خستگی فیزیکی ارتباط نزدیکی وجود دارد.

این پژوهش که در نشریه ساینتفیک رپورتس منتشر شد، ۳۵ دانشجوی شرکت‌کننده در سخنرانی‌های آموزشی مهندسی در دانشگاه اتریش را بررسی کرد. نیمی از دانشجویان ابتدا ۵۰ دقیقه در یک سخنرانی از طریق جلسه ویدیویی در آزمایشگاه شرکت کردند و سپس هفته بعد، به سخنرانی حضوری رفتند. در حالی که نیم دیگر دانشجویان ابتدا در سخنرانی حضوری و سپس در سخنرای آنلاین ویدیویی شرکت کردند.

در این تحقیق، دانشجویان از طریق نوارمغز (الکتروانسفالوگرام) و نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) تحت بررسی قرار گرفتند و در واقع فعالیت الکتریکی مغز و ضربان قلب آن‌ها با این دو روش ارزیابی شد. این آزمایش همچنین حالت روحی و سطح خستگی این دانشجویان را نیز بررسی کرد.

محققان این پژوهش نوشتند: «بین گروه‌های شرکت‌کننده در سخنرانی حضوری و آنلاین تفاوت چشمگیری مشاهده شد.» طبق نتایج این تحقیق، خستگی شرکت‌کنندگان در نشست آنلاین افزایش یافت و تمرکز بر موضوع نیز برای آن‌ها مشکل بود.

  شناسایی کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاه چاله به زمین

حس و حال دو گروه شرکت‌کننده هم متفاوت بود؛ به طوری که شرکت‌کنندگان حضوری نسبت به شرکت‌کنندگان آنلاین احساس شادابی و سرزندگی بیشتری داشتند. در حالی که دانشجویان شرکت‌کننده در سخنرانی آنلاین احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کردند.

این تحقیق با ارائه شواهد نشان داد که جلسات و کنفرانس‌های آنلاین باید در جهت تکمیل جلسات حضوری باشد نه اینکه به‌کل جایگزین آن‌ها شود.

به گفته محققان، این تحقیق باید در محیط‌های کاری و خانه‌ها هم انجام شود تا درباره تاثیر این جلسات آنلاین بر شرکت‌کنندگان به نتایج دقیق‌تری دست یابیم.

این تحقیق بر اساس طرح «استرس ناشی از فناوری در سازمان‌ها» انجام شد که در واقع بودجه‌اش را برنامه اتریشی تامین می‌کند. این طرح به بررسی تاثیر فناوری بر جسم و مغز افراد می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان