• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • بررسی شایع‌ترین علائم اولیه بارداری

بررسی شایع‌ترین علائم اولیه بارداری

پیام جوان: آیا برای باردارشدن اقدام کرده‌اید و منتظر نتیجه آن هستید؟ یا علائمی دارید که شبیه به علائم اولیه بارداری هستند؟

به گزارش فرتاک، علائم بارداری گاهی زودتر از این‌که عادت ماهانه به تعویق بیفتد در خانم‌های باردار مشاهده می‌شوند که به آن‌ها علائم اولیه بارداری می‌گویند.این نشانه‌ها از طریق بررسی وضعیت خلقی و جسمی قابل مشاهده هستند. برای شناخت علائم اولیه بارداری قبل از هر چیز باید بدانید که این نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر و حتی از بارداری به بارداری دیگر متفاوت هستند.

خانم‌هایی با علم به این علائم می‌توانند وضعیت جسمی خود را بررسی کنند تا برای مراقبت‌های لازم اقدامات اولیه را انجام دهند.

زمان شروع بارداری
نکته جالب و کمی عجیب این است که هفته اول بارداری بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی در نظر گرفته می‌شود. به این معنی که آخرین قاعدگی خانم آبستن، هفته اول بارداری در نظر گرفته می‌شود؛ با وجود این‌که در آن زمان فرد باردار نیست. به همین دلیل، ممکن است در چند هفته اول بارداری علائمی مشاهده نشود.

شایع‌ترین علائم اولیه بارداری چیست؟
همان‌طور که گفتیم هرکس علائم اولیه بارداری متفاوتی را در زمان‌های مختلف تجربه می‌کند؛ نباید بارداری خود را با بارداری فرد دیگر و حتی حاملگی قبلی خود مقایسه کرد. شایع‌ترین نشانه‌های اولیه بارداری که ممکن است فرد تجربه کند عبارت‌ است از:

عقب افتادن عادت ماهیانه
شایع‌ترین و بارزترین علامت بارداری، پریودنشدن فرد است. هنگامی که لقاح رخ می‌دهد، بدن هورمون‌هایی تولید می‌کند که مانع تخمک‌گذاری و ریزش‌پوشش داخلی رحم می‌شود؛ به این معنی که چرخه قاعدگی متوقف می‌شود و خانم باردار تا زمان تولد نوزادش پریود نخواهد شد.
اما پریودنشدن همیشه علامت مثبت‌بودن بارداری نیست؛ زیرا گاهی به دلیل استرس، ورزش زیاد، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی و سایر عوامل ممکن است پریودهای نامنظم رخ دهند یا حتی فرد پریود نشود.

  دروغ اول آوریل از کجا آمده‌ است؟

تکرر ادرار
در مواردی قبل از اینکه پریودی عقب بیفتد، فرد تکرر ادرار پیدا می‌کند. این تکرر ادرار در دوران بارداری به دلیل خون‌رسانی بیشتر بدن به اعضای مختلف آن است. به همین دلیل کلیه‌ها نیز خون را بیشتر از قبل تصفیه می‌کنند و مواد فیلتر شده به‌صورت ادرار از بدن خارج می‌شوند.

احساس خستگی
بسیاری از بانوان در اوایل بارداری خود احساس ضعف و خستگی شدیدی می‌کنند. این احساس در طول ۱۲ هفته اول بارداری رایج است که به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون در زنان رخ می‌دهد.
احساس خستگی نیز همچون دیگر علائم اولیه بارداری در سه ماهه دوم (پس از هفته ۱۳ بارداری) بهبود می‌یابد. البته در مواردی این حس خستگی در سه ماهه سوم بازمی‌گردد.

حالت تهوع (تهوع صبحگاهی)
حالت تهوع در هر زمان از روز یا شب و در اوایل بارداری (۲ هفته پس از بارداری) اتفاق می‌افتد. البته همه زنان باردار حالت تهوع ندارند؛ بانوان بارداری نیز که حالت تهوع دارند درجات مختلفی از آن را تجربه می‌کنند.
برخی حالت تهوع را احساس می‌کنند و هرگز استفراغ نمی‌کنند؛ اما حدود نیمی از بانوان باردار که حالت تهوع دارند، استفراغ می‌کنند. این نشانه در دوران بارداری به‌نسبت طبیعی قلمداد می‌شود؛ اما در صورت کمبود مواد مغذی و مایعات فرد باردار درگیر عارضه هایپرامسیس گراویداروم (Hyperemesis Gravidarum) می‌شود.

حساسیت سینه‌ها (احساس درد و تورم)
سینه‌ها در هنگام بارداری به دلیل تغییرات هورمونی حساس ‌می‌شوند. درد آن‌ها شبیه احساس درد سینه‌ها قبل از پریود است. این درد موقتی است و زمانی که بدن به هورمون‌های بارداری عادت کند، کاهش پیدا می‌کند.
آرئول‌ها (ناحیه اطراف نوک پستان) نیز ممکن است در بارداری تیره‌ و بزرگ‌تر شوند. علاوه بر این سینه‌ها بزرگ‌تر از قبل می‌شوند.

  ضرورت مصرف حبوبات در رژیم غذایی

افزایش دمای بدن در اوایل بارداری
زمانی که باردار هستید، ممکن است دمای پایه بدن شما بالاتر برود. در این مدت، آب فراوانی بنوشید و با احتیاط و نظر پزشک ورزش کنید.

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری
در حدود هفته‌های ۸ تا ۱۰ بارداری، قلب سریع‌تر و شدیدتر خون را پمپاژ می‌کند. تپش قلب و آریتمی از نشانه‌های قابل اعتماد در بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد.

ترشحات بارداری
ترشحات زنان در زمان بارداری تغییر می‌کند. این ترشحات شیری‌رنگ و غلیظ هستند.البته اگر این ترشحات به رنگ زرد یا سبزی بودند و بویی ناخوشاید از آن استشمام کردید بلافاصله باید به پزشک مراجعه شود.

یبوست
یبوست علامت شایعی بین بانوان باردار است که گاهی نیاز است که دارو مصرف شود.
با وجود این علائم باز هم تنها راه مطمئن برای تشخیص بارداری، انجام آزمایش بارداری یا انجام سونوگرافی توسط پزشک در زمان مناسب است.

علائم اولیه بارداری کمتر شایع
برخی علائم اولیه بارداری چندان شایع نیستند؛ اما همچون نشانه‌های رایج در برخی افراد رخ می‌دهند و علامت بارداری است. این علائم شامل موارد زیر هستند:

لکه‌بینی
لکه‌بینی خون‌ریزی لانه‌گزینی در پوشش داخلی رحم است. این خون‌ریزی میزان محدود و کمی نسبت به پریودی دارد، اگرچه در مواردی نشانه بدی است. تقریبا در زمان عادت ماهانه شروع می‌شود و شبیه به قطرات خون یا ترشحات قهوه‌ای رنگ است. این لکه‌بینی برای چند روز یا حتی چند هفته ادامه دارد.

هوس غذایی
میل به غذا در اوایل بارداری پیچیده می‌شود. گاهی برخی از افراد هوس خوردن غذاهای خاص دارند، در موارد دیگر فرد دائما احساس گرسنگی می‌کند. در مواردی برخی از غذاها و طعم ها برای فرد در اوایل بارداری فوق العاده به نظر می‌رسد و بعضی دیگر ممکن است ناگهان طعم ناخوشایندی پیدا می‌کنند.

  توصیه‌هایی ساده اما موثر برای خوابیدن آسوده

طعم فلزی در دهان
اکثر بانوان باردار بیان می‌کنند که در مراحل اولیه بارداری طعم فلز در دهان خود احساس می‌کنند.

سردرد و سرگیجه
سردرد، حس سبکی سر یا سرگیجه در اوایل بارداری رایج است. این علائم به دلیل تغییراتی است که در وضعیت هورمونی بدن و میزان حجم خون رخ داده است.
بررسی علائم اولیه بارداری توسط پزشک

اکثر علائم اولیه بارداری با شرایط پزشکی دیگر و همچنین چرخه قاعدگی معمولی هم‌پوشانی دارند. در واقع علائم قبل از قاعدگی بسیار شبیه به علائم اولیه بارداری هستند. این نشانه‌ها تشخیص این دو را از هم دشوار می‌کند.

برای بررسی این علائم می‌توانید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا آنلاین و از طریق اینترنت با بهترین پزشک زنان در سایت‌های پزشکی مشورت کنید. پزشکان متخصص و حرفه‌ای سایت درمانکده در این زمینه می‌تواند شما را راهنمایی کنند

خلاصه
با وجود این‌که آزمایش‌های بارداری و سونوگرافی تنها راه‌های مطمئن برای تشخیص بارداری هستند؛ اما گاهی می‌توان با علائم و نشانه‌هایی اولیه بارداری همچون تهوع صبحگاهی، خستگی، حساسیت سینه‌ها و موارد دیگر آن را سریع‌تر تشخیص داد. البته باید توجه کرد که هر کس بارداری را متفاوت تجربه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان