• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • کاهش آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی با ورزش و فعالیت بدنی منظم

کاهش آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی با ورزش و فعالیت بدنی منظم

پیام جوان: افرادی که چاره‌ای جز نشستن طولانی ندارند از عواقب خطرناک آن بسیار شنیده‌اند. با این حال، ورزش و فعالیت بدنی منظم می‌تواند آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی را کاهش دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، نتایج پژوهش‌های منتشرشده در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا نشان می‌دهد که حدود ۲۲ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید روزانه ممکن است پادزهری برای بیماری‌های ناشی از نشستن طولانی‌مدت باشد. علاوه بر این، محققان دریافتند که با افزایش میزان فعالیت، خطر مرگ زودرس به هر دلیلی کاهش می‌یابد.

ادوارد ساگلو، محقق ارشد این پژوهش از دانشگاه آرکتیک نروژ، می‌گوید: «توصیه فعلی ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هفته برای مقابله با اثرات مضر نشستن طولانی‌مدت و بهبود سلامت است. ما در مورد فعالیت‌هایی صحبت می‌کنیم که باعث می‌شود کمی تندتر نفس بکشید، مانند پیاده‌روی سریع، باغبانی، یا پیاده‌روی و بالا رفتن از سربالایی‌.»

در حالی که ۱۵۰ دقیقه ممکن است زیاد به نظر برسد، می‌توان آن را به بخش‌های قابل‌مدیریت تقسیم کرد.

ساگلو در این‌باره توضیح می‌دهد: «فقط ۲۰ دقیقه در روز کافی است؛ یعنی پیاده‌روی کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای دو بار در روز، مانند زمانی که از خانه تا ایستگاه اتوبوس می‌روید.»

به نظر می‌رسد این پژوهش جدید یافته‌های تحقیق‌های قبلی را تغییر دهد. نتایج تحقیق‌های قبلی نشان می‌داد که ورزش منظم اثرات منفی دوره‌های طولانی نشستن را به صفر نمی‌‌رساند.

در یکی از این مطالعات که در سال ۲۰۱۷ در نشریه سالانه دارو منتشر شد، نشان داده شد که ورزش منظم برخی از زیان‌های ساعت‌ها نشستن را کاهش می‌دهد، اما آن‌ها را کامل از بین نمی‌برد.

  بهترین زمان خوردن شام چه ساعتی است؟

در ‌پژوهش جدید، محققان اطلاعات نزدیک به ۱۲ هزار فرد ۵۰ ساله و بالاتر را در ۱۴ مجموعه داده از نروژ و سوئد و آمریکا بررسی کردند.

در این مجموعه داده‌ها، شرکت‌کنندگان دستگاه‌های تشخیص حرکت را ۱۰ ساعت در روز، حداقل به مدت چهار روز، به بدن وصل می‌کردند. این دستگاه‌ها روی باسن این افراد قرار می‌گیرد. همه افراد شرکت‌کننده در پژوهش جدید به مدت دو سال زیر نظر و مورد بررسی بودند.

در پژوهش جدید، محققان عواملی مانند وضع سلامت را که بر خطر مرگ زودهنگام اثر می‌گذارد در نظر گرفتند.

حدود نیمی از شرکت‌کنندگان هر روز به مدت ۱۰ ساعت و نیم یا بیشتر بی‌تحرک بودند.

هنگامی که محققان اطلاعات شرکت‌کنندگان را با ثبت مرگ در کشورهای گوناگون مقایسه کردند، دریافتند که به‌طور متوسط در پنج سال ۸۰۵ نفر یا ۱۷ درصد جان خود را از دست داده‌اند. از میان کسانی که فوت کردند، ۳۵۷ نفر یا شش درصد از آن‌ها کمتر از ۱۰ ساعت‌ و‌ نیم در روز نشسته بودند، در حالی که ۴۴۸ نفر به‌طور متوسط ۱۰ و نیم ساعت یا بیشتر بی‌تحرک بودند.

بدین ترتیب، محققان دریافتند که نشستن بیش از ۱۲ ساعت در روز با ۳۸ درصد افزایش خطر مرگ مرتبط است، اما فقط در میان افرادی که کمتر از ۲۲ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در روز داشتند.

خطر مرگ با افزایش میزان فعالیت بدنی کاهش یافت. ده دقیقه فعالیت اضافی در روز باعث کاهش ۱۵ درصدی خطر مرگ در بین افرادی شد که کمتر از ۱۰ ساعت و نیم نشسته‌اند. و در میان افرادی که بیش از ۱۰ ساعت و نیم در روز را بدون هیچ تحرکی می گذرانند، خطر مرگ ۳۵ درصد کاهش یافت.

  روش هایی برای درمان خلط گلو

بنجامین بودرو، دانشمند پژوهشگر در بخش قلب و عروق در دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «نشستن طولانی‌مدت دارد معضل بزرگی می‌شود. من همیشه به مردم می‌گویم وقتی برای خرید مواد غذایی می‌روید، اگر زمان کافی دارید، ماشینتان را در جایی پارک کنید و پیاده‌ بروید. اگر جلسه‌ای با همکاران دارید، آن را در حال پیاده‌روی برگزار کنید.»

دکتر هوارد واینتراب، مدیر بالینی مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در نیویورک، گفت: «راهکار ۲۲ دقیقه فعالیت در روز پادزهری برای نشستن است. می‌توانید در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.»

به گفته متخصصان، ۲۰ تا ۲۵ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید، مانند تند راه رفتن، هل دادن ماشین چمن‌زنی، دوچرخه‌سواری با سرعت ۱۷ تا ۱۹ کیلومتر در ساعت، برای افرادی که کم‌تحرک‌اند بسیار سودمند و موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان