• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • روش‌هایی برای محافظت از مثانه

روش‌هایی برای محافظت از مثانه

پیام جوان: داشتن یک رژیم غذایی متعادل و رنگارنگ، مصرف فیبر کافی، فعال ماندن و ورزش کردن و نگه نداشتن ادرار کمک می کند همیشه مثانه ی سالمی داشته باشد.

به گزارش فرتاک، مثانه شما ادرار را نگه می دارد تا زمانی که زمان و مکان مناسب برای تخلیه ی آن پیدا کنید. ادرار از کلیه های شما به مثانه می ریزد، در کلیه مواد زائد و مواد شیمیایی مضر از خون شما فیلتر شده و به ادرار تبدیل می شود.

مثانه شما می تواند حدود ۴ فنجان ادرار را در خود نگه دارد. وقتی این عضو از بدن شما پر است، پایانه های عصبی در آنجا سیگنال هایی را به مغز شما ارسال می کنند. هنگامی که آماده تخلیه ادرار می شوید، دیواره های مثانه سفت می شوند و عضله دریچه مانندی باز می شود تا مایع ادرار کاملا خارج شود.

مشکلات سلامتی مرتبط با مثانه:

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار در واقع زمانی است که نمی خواهید ادرار کنید اما ادرار می کنید. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سرفه می‌کنید یا می‌خندید، یا ممکن است یک میل شدید و ناگهانی برای دفع ادرار احساس کنید. برخی از چیزهایی که می خورید یا می نوشید می تواند باعث آن شود، مانند یبوست، بارداری یا زایمان.

یک مشکل زمینه ای سلامتی مانند عفونت یا بزرگ شدن پروستات نیز می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. این بیماری بسته به آنچه باعث آن است، ممکن است خود به خود از بین برود. اگر اینطور نیست، پزشک ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی شما اعمال کند، به شما ورزش‌هایی خاص پیشنهاد کند، دارو برای شما تجویز کند، دستگاه‌های خاصی به شما معرفی کند یا جراحی را پیشنهاد دهد.

مثانه ی بیش فعال
میل به ادرار کردن معمولاً با پر شدن مثانه به تدریج ظاهر می شود. با مثانه ی بیش فعال، ماهیچه های مثانه شما قبل از اینکه باید منقبض شوند، شروع به منقبض شدن می کنند و این منجر به نیاز ناگهانی به دفع ادرار می شود. این احساس می تواند آنقدر قوی باشد که وقتی نمی خواهید، ادرار می کنید.

  آغاز واکسیناسیون کرونا از فردا در ایران

این وضعیت می تواند شما را دو یا چند بار در طول شب بیدار کند یا مجبور شوید هشت بار یا بیشتر در روز به دستشویی بروید. پزشک شما ممکن است درمان هایی مانند آنهایی که برای بی اختیاری استفاده می شود را توصیه کند.

عفونت دستگاه ادراری
دستگاه ادراری شما شامل مثانه، کلیه ها و لوله هایی است که آنها را به هم متصل می کند (حالب ها) و لوله ای که ادرار را به خارج از بدن شما هدایت می کند (مجرای ادرار).

باکتری ها می توانند از طریق مجرای ادرار وارد شوند و مجاری ادراری شما را آلوده کنند. این امر می‌تواند مثانه شما را ملتهب و متورم کند و زمانی که می خواهید ادرار را دفع کنید، باعث درد می‌شود. اگر هیچ مشکل سلامتی دیگری ندارید، آنتی بیوتیک ها معمولاً می توانند عفونت ادراری را در چند روز از بین ببرند.

سیستیت
سیستیت زمانی است که چیزی مثانه یا سایر قسمت های دستگاه ادراری شما را ملتهب می کند. معمولاً به دلیل عفونت ادراری ایجاد می شود، اما بیماری دیگری یا داروهای خاصی نیز می توانند زمینه را برای ابتلا به این بیماری فراهم کنند. در زنان، کرم‌های موضعی، اسپری‌ها یا سایر محصولات نیز می‌توانند باعث ایجاد آن شوند.

آنتی بیوتیک ها می توانند سیستیت ناشی از عفونت را درمان کنند؛ در موارد دیگر، پزشک ممکن است دارودرمانی،جراحی یا استفاده از پالس های الکتریکی برای کاهش درد را توصیه کند.

سرطان مثانه
سرطان مثانه زمانی شروع می شود که سلول های خاصی در مثانه خارج از کنترل رشد می کنند و تومور را تشکیل می دهند. پزشک شما ممکن است جراحی را برای از بین بردن هر چه بیشتر سرطان و سپس شیمی درمانی یا پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول های مضری که ممکن است هنوز وجود داشته باشد، پیشنهاد دهد.

  درباره تب بیشتر بدانید

گاهی اوقات کل مثانه برای جلوگیری از ظاهر شدن سرطان های جدید در آینده خارج می شود.

چگونه از سلامت مثانه محافظت کنیم؟

مایعات فراوان بنوشید
نوشیدن مایعات کافی به پاکسازی مواد مضر مانند باکتری ها کمک می کند و ممکن است با دفع برخی از مواد شیمیایی به پیشگیری از سرطان مثانه کمک کند و اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، ادرار شما آب کمتری در خود خواهد داشت و این می تواند مثانه شما را تحریک کند اما همه مایعات یکسان نیستند؛ کافئین و الکل می توانند مثانه شما را تحریک کنند.

آب همیشه بهترین گزینه شماست؛ با پزشک خود در مورد مقداری که باید در روز بنوشید صحبت کنید.

ادرار خود را نگه ندارید
وقتی مجبور به ادرار کردن هستید، آن را به تعویق نیندازید. به محض اینکه احساس کردید احتیاج به دفع مدفوع دارید، این کار را انجام دهید. نگه داشتن بیش از حد آن می تواند ماهیچه های مثانه شما را ضعیف کند و وقت خود را صرف کنید تا مطمئن شوید که تمام ادرار از مثانه خارج می شود. اگر آن را به طور کامل تخلیه نکنید، احتمال ابتلا به عفونت بیشتر می شود.

تمرینات کف لگن را فراموش نکنید
کف لگن شما از ناحیه تناسلی تا پایه ستون فقرات شما می رود و از ماهیچه هایی ساخته شده است که به کنترل مثانه کمک می کند. برای قوی‌تر کردن آن‌ها، وانمود کنید که می‌خواهید جلوی دستشویی رفتن خود را بگیرید؛ وقتی فشار وارد می کندی، باید این احساس را در ناحیه تناسلی و پشت خود نیز داشته باشید. سعی کنید عضلات کف لگن را نگه دارید و تا ۱۰ ثانیه صبر کنید و یا ۸ تا ۱۰ فشار سریع انجام دهید. با گذشت زمان، این تمرینات ممکن است به حفظ عملکرد آن عضلات کمک کند.

  چقدر از کمبود این ویتامین بر بدن، خبر دارید؟

مراقب وزن خود باشید
اگر اضافه وزن داشته باشید، احتمال بروز مشکل در مثانه شما بیشتر است. چربی بیش از حد بدن می تواند کف لگن شما را تحت فشار قرار دهد و در زمانی که نمی خواهید، ادرار کنید. همچنین می تواند به اعصاب لگن فشار بیاورد که باعث می شود احساس کنید باید زودتر از آنچه واقعا نیاز دارید، به دستشویی بروید. کاهش وزن می تواند فشار روی هر دو را کاهش دهد.

ورزش کنید
فعال ماندن و انجام ورزش می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت را کاهش دهد که می تواند باعث بسیاری از مشکلات مثانه شود. همچنین می تواند به حفظ وزن شما کمک کند و برای شما این امکان را فراهم کند که حرکات روده شما منظم بماند و از یبوست جلوگیری کند که می تواند مثانه شما را درگیر کرده و مشکلاتی ایجاد کند.

سیگار نکشید
مصرف دخانیات می تواند باعث سرطان مثانه شود. نیمی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند سیگاری هستند. سیگار کشیدن همچنین می تواند منجر به بی اختیاری شود زیرا می تواند باعث سرفه شما شود که کف لگن شما را تحت فشار قرار می دهد.

نیکوتین یک ماده شیمیایی موجود در تنباکو، ممکن است عضله مثانه شما را منقبض کند که باعث می شود نیاز بیشتری به ادرار کردن داشته باشید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید
یک رژیم غذایی متعادل با سبزیجات، میوه ها و غلات کامل می تواند شما را از اضافه وزن دور نگه دارد؛ فراموش نکنید که وزن اضافی بدن می تواند باعث بی اختیاری ادرار یا مثانه بیش فعال شود. دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی نیز بسیار مهم است تا دچار یبوست نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان