• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و لکه‌های پوستی

ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و لکه‌های پوستی

پیام جوان: شاید جالب باشد اگر بگوییم که طبق مطالعه دانشمندان، سنگ کیسه صفرا یا اصطلاحا بیماری‌های صفراوی، پدیدآورنده بسیاری از بیماری‌های پوست و مو است. به نظر شما چه رابطه‌ای بین صفرا و پوست و مو برقرار است؟

به گزارش فرتاک، اجازه دهید قبل از اینکه به نقطه حساس این بحث برسیم، شما را با کیسه صفرا آشنا کنیم. این عضو در سمت راست بدن و زیر کبد قرار دارد که به تجزیه و هضم مواد غذایی به‌خصوص چربی‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

منظور ما از صفرا یعنی ترکیباتی از آب، چربی، نمک، پروتئین، کلسترول، بیلی‌روبین و از این قبیل مواد است. حالا چه اتفاقی منجر به شکل‌گیری سنگ در کیسه صفرا می‌شود؟

اطلاعاتی که هر فرد باید از علت تشکیل سنگ کیسه صفرا بداند
برقراری تعادل و تناسب مواد شیمیایی در سراسر بدن به‌ویژه دستگاه گوارش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هنگامی که این تعادل بین موادی همچون کلسیم، کلسترول و بیلی‌روبینات به‌هم می‌ریزد، توده‌ای سخت از مواد در کیسه یا همان مجاری صفراوی ایجاد می‌شود که در علم پزشکی به آن سنگ می‌گویند.

ناگفته نماند که هرچقدر ناموزونی بین مواد بیشتر باشد، احتمال تشکیل تکه سنگ‌های بزرگتر هم بیشتر است که به گفته دکتر سنگ کیسه صفرا هنگامی که بیماران به او مراجعه می‌کنند، این موضوع قادر است سلامت پوست و موی آنها را به مخاطره بیندازد.

رابطه بین مشکلات پوستی و سنگ کیسه صفرا
ازآنجایی‌که پوست بزرگترین اندام بدن ماست و وظیفه حفاظت از سیستم داخلی بدن را برعهده دارد، به‌خوبی با مواد دفعی مبارزه می‌کند اما به‌هرحال هر مقاومتی حد و اندازه دارد.

  کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی با مصرف برخی از مواد غذایی

اغلب کسانی که به بیماری‌های شایع پوستی مبتلا شده‌اند، به بیماری‌های روده و تجمع سموم در خون نیز مبتلا هستند. بنابراین؛ هر اختلالی که در صفرا ایجاد می‌شود، بر سیستم گردش خون در پوست و مو، سیستم هضم و جذب مواد غذایی و سیستم ادرار تاثیر منفی می‌گذارد.

درنتیجه اندام‌هایی نظیر کلیه، صفرا و کبد نمی‌توانند با این همه سموم و مواد اضافه مقابله و آنها را دفع کنند. به همین دلیل پوست وارد عمل می‌شود و آنها را در خود جمع می‌کند.

سیستم لنفاوی در سراسر بدن به‌خصوص زیر پوست وجود دارد. تصور کنید زمانی که سموم، سلول‌های تخریب‌شده و آنتی‌ژن‌های هضم‌نشده در مواد غذایی در زیر پوست تجمع می‌یابند، میکروب‌ها آماده تغذیه می‌شوند.

متحیر می‌شوید که چرا پوست شما به حساسیت‌هایی همچون التهاب، قرمزی یا خارش دچار شده، خب مسلم است که سموم مانند علف هرز در حال گسترش زیر پوست و تغذیه توسط سلول‌های آن است. به نظر شما اگر این مشکل کنترل نشود، آسیب شدیدی به سلول‌های عصبی و حسی وارد خواهد شد؟

تاثیرات ناخوشایند سنگ کیسه صفرا بر موها
هنگامی که سموم در سیستم لنفاوی تجمع می‌یابند، غدد چربی زیر پوست، این ترشحات سمی را با فولیکول‌های مو پیوند می‌زند. درنتیجه مواد مغذی سالم که شما به پوست سر خود اعمال می‌کنید یا موادی که برای تقویت موها می‌خورید، به ریشه مو نمی‌رسند و به‌تدریج ریشه تضعیف شده و موها دچار ریزش می‌شوند.

به‌عنوان مثال وقتی ذخایر ملانین (رنگدانه‌های پوستی) کاهش می‌یابد، موها رمق خود را برای حفظ رنگ طبیعی خود از دست می‌دهند یا حتی ریزش مو و طاسی در اغلب اوقات به‌ویژه در بانوان با درمان اختلالات صفراوی و کلیوی برطرف می‌شود.

  چقدر درباره‌ی خواص تخم کدو می‌دانید؟

اینها مشکلاتی هستند که در جامعه امروز افراد زیادی با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کند. حالا که یکی از دلایل احتمالی آن را کشف کردید، درصورتی‌که به آن دچار هستید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به یک پزشک خوب مراجعه کنید.

علائم پنهان سنگ کیسه صفرا را بشناسید
در این بخش تصمیم داریم با بیان علائم این بیماری، به شما کمک کنیم تا ضمن افزایش اطلاعات خود، درصورت مواجهه با هریک از این نشانه‌ها هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و روند درمانی خود را آغاز کنید.

به‌طور کلی سنگ صفرا نشانه خاصی ندارد اما اگر در دهانه صفرا گیر کند، منجر به دردهای ناگهانی و شدید در ناحیه شکم می‌شود که معمولا بین یک الی ۵ ساعت به طول می‌انجامد. این نشانه با نام قولنج صفراوی شناخته می‌شود.

افرادی که به این عارضه دچار هستند، درصورت عدم درمان دچار مشکلاتی دیگر نظیر التهاب کیسه می‌شوند که با نشانه‌های زیر بروز پیدا می‌کند:

دردهای مکرر شکمی
افزایش دمای بدن
زردشدن رنگ پوست و چشم‌ها
تلخی دهان و ترک‌خوردن لب‌ها
ادرار تیره‌رنگ
دردهای شقیقه‌ای

جمع‌بندی
از بارزترین نشانه‌های سنگ کیسه صفرا در بیماران صفراوی، ظاهرشدن خشکی، زبری، تیرگی پوست و لکه‌های قهوه‌ای است. درواقع این افراد به‌علت زیادبودن املاح صفرا در بدن‌شان، آمادگی بیشتری برای پذیرش مشکلات پوستی و ریزش مو دارند.

مبتلایان به سنگ صفرا باید رژیم غذایی کم چرب و سرشار از فیبر داشته باشند، وزن خود را به‌طور مرتب کنترل کنند، میوه‌جات و سبزیجات ارگانیک بیشتری به مصرف برسانند و از نوشیدن مایعات الکلی ممانعت بورزند.

اما همان طور که مستحضرید همه بیماری‌ها با کنترل عادت‌های غذایی مدیریت نمی‌شود. به‌خصوص سنگ صفرا که زیبایی پوست و موهای شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. پس بهتر است تحت‌نظر پزشک باشید و ببینید که او چه راهی برای درمان شما برمی‌گزیند.

  بررسی چند مواد غذایی که می‌توانند از غلظت خون جلوگیری کنند

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان